219
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

نقص» باشد. توفیق، «سازگار کردن دو چیز» است؛۱ تأیید، «تقویت و حفظ» است.۲ با این توضیح، روح‏القدس (همراه با تلاش معصوم برای اطاعت کامل فرامین الهی) وی را از هرگونه تخطی ناخواسته (یا خواسته) نگهداری می‏کند و همه امور را برای حرکت وی در جاده رسم‏شده از سوی خدای سبحان سازگار می‏سازد و او را در این مسیر تقویت و از هرگونه تخلف حفظ می‏کند.

در برخی روایات، «تأیید، توفیق و تسدید» به خود معصوم اسناد داده شده است.۳ آشکار است که این قبیل از متون با متونی که این امور را به روح‏القدس اسناد داده، منافات ندارد؛ زیرا هدف اصلی عصمت معصوم از خطا (و گناه) است.۴

از مجموع این ادله می‏توان نتیجه گرفت که اگر معصوم با وجود همه تلاش خویش و نیز با همه شعب علم خود برای امتناع و ترک سهو و خطا، در معرض افتادن در خطا قرار گیرد، خدای سبحان به وسیله روح‏القدس (و مانند آن) وی را از فروغلطیدن در خطا حفظ خواهد کرد. یکی از دلایل این نتیجه‏گیری قاطع، اطلاق و عموم ادله عقلیه و نقلیه‏ای است که مصونیت معصومان را از خطا در بر دارد.

دلیل «عصمت معصوم از خطا»

از دیدگاه برخی روایات برداشت می‏شود که یکی از علل اینکه خدای تعالی معصوم را از خطا در امان می‏دارد این است که بناست وی حجت خدا بر

1.. ر.ک: ابن‎فارس، معجم مقاییس اللغة، ج۶، ص۱۲۹؛ الزمخشری، اساس البلاغة، ص۶۸۴.

2.. ر.ک: ابن‎فارس، معجم مقاییس اللغة، ج۱، ص۱۶۳.

3.. «فَهُوَ مَعْصُومٌ مُؤَیدٌ مُوَفَّقٌ مُسَدَّدٌ قَدْ أَمِنَ مِنَ الْخَطَایا وَالزَّلَلِ وَالْعِثَار»، الکلینی، الکافی، ج۱، ص۲۰۳، ح ۱ و ر.ک: ابن‎بابویه، علل الشرائع، ج۱، ص۱۲۳ - ۱۲۴.

4.. برای مطالعه تعدادی دیگر از روایات بیانگر ویژگی‏های روح القدس ر.ک: الکلینی، الکافی، ج۱، ص۲۷۱ - ۲۷۴؛ و برای اطلاع بیشتر از کاربرد «روح القدس» در آیات و روایات، ر.ک: ملکی میانجی، مناهج البیان فی تفسیر القرآن، ج۳۰، ص۴۵ - ۸۷..


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
218

گویی، دروغ‏گویی، سستی ‏ورزیدن»،۱ «خودبزرگ‏بینی و فخر فروشی»).۲

شاید بتوان با کمک امثال این روایت، ادعای کسانی را که علم معصومان را «علم حضوری» دانسته‏اند، پذیرفت؛ زیرا علم آنان، شائبه خفتن، غفلت، لهو و زَهو ندارد. در اینجا توجه به معنای لغوی لهو که در این روایت برای روح‏القدس و در برخی دیگر از روایات برای خود معصومان به کار رفته است، می‏تواند لایه‏ای دیگر از مبرا بودن معصومان از فروافتادن در خطا را آشکار سازد. یکی از گوهرهای معنایی ریشه این واژه،۳ «مشغول شدن به چیزی و وانهادن چیزی دیگر»۴ است. اگر روح‏القدس طبق متونی مانند این روایت، پیوسته از «اطلاع رسانی به معصوم و کمک به او به کاری دیگر نمی‏پردازد»، نتیجه آن است که اگر ندرتاً معصوم در موردی، دچار خطا، سهو، غفلت یا نسیان گردد، روح‏القدس پیش از وقوع، وی را از این رخداد آگاه خواهد کرد و وی با اختیار خویش از آن کار دست خواهد کشید.

در برخی از روایات نقش روح‏القدس، «تسدید، توفیق و تأیید» بیان شده است.۵ تسدید، عبارت است از «راست کردن کجی اشیایی مانند نیزه»۶ و «پرکردن رخنه و شکاف دیوار و مانند آن».۷ ممکن است گوهر معنایی این واژه، «رفع هر گونه

1.. ر.ک: زبیدی، تاج العروس، ج۱۹، ص۵۰۱ - ۵۰۲؛ المجلسی، مرآة العقول، ج۳، ص۱۶۹.

2.. ر.ک: ابن‎فارس، معجم مقاییس اللغة، ج۳، ص۲۹؛ المجلسی، مرآة العقول، ج۳، ص۱۶۹.

3.. و به تعبیر برخی معناشناسان، «معنای پایه» آن.

4.. «شغل عن شیء بشیء»، ر.ک: ابن‎فارس، معجم مقاییس اللغة، ج۵، ص۲۱۳.

5.. «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صکانَ مُسَدَّداً مُوَفَّقاً مُؤَیداً بِرُوحِ الْقُدُسِ لَا یزِلُّ وَلَا یخْطِئُ فِی شَی‏ءٍ مِمَّا یسُوسُ بِهِ الْخَلْقَ فَتَأَدَّبَ بِآدَابِ اللَّهِ»، ر.ک: الکلینی، الکافی، ج۱، ص۲۶۶، ح ۴ و المجلسی، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج۱۵، ص۳۶۳.

6.. ر.ک: الزبیدی، تاج العروس، ج۸، ص۹.

7.. ر.ک: الفیومی، المصباح المنیر، ج۲، ص۲۷۰.

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 967
صفحه از 258
پرینت  ارسال به