215
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

هر گونه انحراف غیر عمدی از فرامین الهی است. اگر مقصود از رجس، «شک» باشد - همان‎گونه که در برخی از نصوص به چشم می‏خورد -۱ ممکن است از آن جهت باشد که هر شکی ناشی از جهل است و هنگامی که جهل زائل گردد و علم کامل و یقینی و دائمی حاصل شود، صاحب آن به هیچگونه خطا (یا گناه) آلوده نمی‏گردد و سهو و نسیان و هر گونه فاصله گرفتن از فرامین الهی دامنگیرش نمی‏گردد (ازاین‎رو تفسیر رجس به شک می‏تواند از باب سببیت آن برای اعمال ناپسند باشد۲ یا از این جهت که شک، یکی از آشکارترین مصادیق پلیدی از دیدگاه امام بوده یا اینکه از پنهان‏ترین مصادیق رجس از دیدگاه مخاطبان و در عین حال، از مهم‎ترین مصادیق از دیدگاه امام بوده است).

همان‎گونه که به‏تفصیل در بخش نخست گذشت، در تعدادی از آیات قرآن کریم،۳ معصومان با عنوان بندگان مخلَص یاد شده‏اند؛ یعنی کسانی که خدا آنان را خالص و پاک نموده است. با توجه به اطلاق این آیات، می‏توان برداشت کرد که خدای تعالی معصومان را از هر چیزی که آنان را از رضای خدا دور کند و نقش آنان را به عنوان هادیان بشر کمرنگ کند، پیراسته است (چه عمدی باشد)، چه به دلیل سهو، خطا، نسیان و مانند آن. ازاین‏رو اخلاصی که از سوی خدای تعالی برای معصومان اعمال شده، یکی از عوامل برکنار بودن آنان از هر گونه خطاست.۴

1.. «الرِّجْسُ هُوَ الشَّک وَاللَّهِ لَا نَشُک فِی رَبِّنَا أَبَداً»، الکلینی، الکافی، ج۱، ص۲۸۸، ح ۱ (برای دیدن توضیح این عبارت ر.ک: المجلسی، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج۳، ص۲۴۸؛ و برای دیدن روایات مشابه، ر.ک: الصفار، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد علیهم السّلام، ج۱، ص۲۰۶، ح ۱۳؛ العیاشی، تفسیر العیاشی، ج۱، ص۲۵۱، ح ۱۶۹).

2.. ر.ک: المازندرانی، شرح الکافی - الأصول و الروضة، ج۶، ص۱۰۳.

3.. مانند: ص: ۴۵ - ۴۷ و ۸۲ - ۸۳، حجر: ۴۰ .

4.. برخی دیگر از متونی که به فهم بهتر این بخش کمک می‏کنند، عبارت‏اند از: الطبری، جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج۱۵، ص۷؛ صنعانی، تفسیر القرآن العزیز المسمی تفسیر عبدالرزاق، ج۲، ص۱۹۳،ح۲۹۵۷.


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
214

توان انسان از تحمل مصیبتی است که بر وی فرود آمده است».۱ به عبارت دیگر، کسی که طاقتش تمام شده، ممکن است سهواً (یا عمداً) از حیطه قوانین عقلی یا شرعی خارج گردد؛ مانند راننده‏ای که از شدت خستگی ناخودآگاه تسلط خود را بر کنترل وسیله نقلیه از دست می‏دهد یا کسی که در یک روز تعدادی از عزیزترین عزیزانش را از دست می‏دهد و ممکن است کارهایی انجام دهد که از نظر عقلا یا پیروان شرع پسندیده نیست. بر اساس روایات، جزع، در زمره لشکریان «جهل» قرار دارد.۲

به تعبیر این روایات، جزع، «ضدّ۳ صبر» و از لشکریان عقل است؛ یعنی انسان صبور از آفات جزع در امان است. مؤمن هرچه صبورتر باشد از مضرات کم‏طاقتی بیشتر در امان خواهد بود؛ مانند اینکه کمتر دچار خطا و سهو می‏گردد. به این مطلب باید افزود که بر اساس روایات مذکور، جنود عقل در معصومان در حد کمال است و (بر اثر تلاش آنان و امداد الهی) ضد آنها یعنی جنود جهل در آنان وجود ندارد.۴

تطهیر و اخلاص

آیه تطهیر۵ که توضیحش در بخش نخست گذشت، بر این مطلب دلالت دارد که خدای سبحان اهل‏بیت علیهم السّلام را از هر پلیدی دور داشته است.۶ با توجه به جایگاه اهل‎بیت علیهم السّلام در مسیر هدایت انسان‏ها یکی از مصادیق رجس برای آنان،

1.. ر.ک: ابن‎فارس، معجم مقاییس اللغة، ج۱، ص۴۵۳؛ زبیدی، تاج العروس، ج۱۱، ص۶۴.

2.. ر.ک: الکلینی، الکافی، ج۱، ص۲۲، ح ۱۴.

3.. و به تعبیر لغویین، نقیض آن. ر.ک: ابن‎فارس، معجم مقاییس اللغة، ج۱، ص۴۵۳؛ الزبیدی، تاج العروس، ج۱۱، ص۶۴.

4.. ر.ک: الکلینی، الکافی، ج۱، ص۲۳، ح ۱۴.

5.. احزاب: ۳۳.

6.. ر.ک: ابن‎شعبة الحرانی، تحف العقول، ص۴۳۵؛ الطبری الآملی، بشارة المصطفی لشیعة المرتضی، ص۲۳۴.

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 898
صفحه از 258
پرینت  ارسال به