213
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

خویش قرار داد). شاید به مدد این سخن رضی‏الدین استرآبادی بتوان برداشت کرد که «انسان متقی با انجام کارهایی برای خود، خویش را از عذاب و خشم خدا حفاظت می‏کند». این برداشت در ادامه این تحلیل به کار خواهد آمد.

ظاهراً معنای اصطلاحی تقوا دارای وضع جدید نیست و ریشه در معنای لغوی دارد. به عبارت دیگر، فرد متقی با ترک گناهان و آنچه در نزد خدای سبحان ناپسند است خویش را از خشم الهی در امان نگاه‏ می‏دارد.۱

بر اساس برخی نصوص، امام (و به طریق اولی، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله)، (افزون بر دیگر فضایل) باتقواترین انسان‏ها است.۲ از مجموع این تحلیل می‏توان نتیجه گرفت کسی که باتقواترین (پرهیزگارترین) و پیوسته در صدد دوری از نافرمانی خداست، اغلب نافرمانی‏ها را حتی به طور اشتباهی و غیرعمد هم مرتکب نخواهد شد. به عبارت دیگر، با مراقبت دائم، معصوم از اکثر خطاها (با همه شقوق آن که در صفحات پیشین گذشت) در امان خواهد بود.۳ در اینجا نکته‏ای که هرگز نباید از آن غفلت ورزید این است که بسیاری از آنچه جزء زمینه‏های عصمت معصوم از گناه در بخش نخست گذشت مانند خلقت ویژه، انتفای زمینه‏های گناه و برخورداری از فضایل والا، تأثیر شگرفی در کاهش خطای وی خواهد داشت و زمینه‏ساز به ثمر نشستن تلاش وی در آلوده نشدن به خطا خواهد داشت.

برای نمونه، یکی از عوامل افتادن به خطا، «جَزَع» است. جزع «پایان یافتن

1.. برای اطلاع بیشتر ر.ک: مطهری، ده گفتار، ص۷.

2.. برای دیدن تفصیلی متون و توضیحات این موضوع، ر.ک: فصل دوم و سوم بخش منشأ عصمت از گناه. برخی دیگر از متون حاوی رعایت تقوا از سوی معصومان ر.ک: الطبرسی، الإحتجاج علی أهل اللجاج، ج۲، ص۳۴۰.

3.. برای اطلاع بیشتر برای تأثیر تقوی و مواظبت بر نیفتادن در مخالفت خدای سبحان، ر.ک توضیح فخر رازی در: الرازی، التفسیر الکبیر، ج۷، ص۱۲۰.


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
212

اهل‏بیت علیهم السّلام است. بر پایه متون وحیانی، معصوم و خدا در حصول عصمت از خطا (و گناه) سهیم‏اند. ازاین‏رو و بر پایه محتوای آیات و روایات بیان‏کننده عوامل عصمت از خطا در آیات و روایات، عوامل زیر در تحقق عصمت از خطا مشارکت دارند:

تقوا۱

چگونگی تأثیر تقوا در عصمت از خطا، مبتنی بر بررسی سه مطلب است: ابتدا بررسی معنای لغوی، پس از آن، بررسی معنای اصطلاحی و سپس واکاوی نصوص بیانگر تقوای معصوم.

در بررسی معنای لغوی باید گفت: تقوا عبارت است از «قراردادن خود در محفظه‏ای از آنچه از آن بیم داریم».۲ البته این واژه از ریشه «وقی» است که به معنای «بازداشتن چیزی از چیزی به وسیله شیء سوم است».۳ یکی دیگر از مشتقات این ماده، اتقاست؛ بدین معنا که انسان چیزی بین خود و خدا قرار دهد که او را از عذاب الهی در امان نگاه دارد.۴ از دیدگاه رضی‏الدین استرآبادی، یکی از معانی باب افتعال، «اتخاذ» است؛ یعنی انسان کاری را برای خود انجام دهد؛ مانند «امتطاه أی جعله لنفسه مطیة» (آن را مرکب

1.. تقدم و تأخر در چینش در اینجا، بر اساس ترتیبی مأثور نیست؛ زیرا در آیات و روایات این موضوع در این زمینه مطلبی به صراحت، وجود ندارد (البته از برخی نصوص (مانند الطبرسی، الإحتجاج علی أهل اللجاج، ج۲، ص۳۴۰) استفاده می‏شود که تلاش معصوم برای ترک گناه و خطا بر امدادهای الهی مانند طهارت مولد، رشد در نسل پاک، دریافت علم از سوی خدا و همراهی روح القدس تقدم رتبی دارد؛ اگرچه برخی از این عوامل به لحاظ زمانی بر تلاش معصوم یا تقدم زمانی دارد و یا همراه آن است).

2.. راغب اصفهانی، مفردات الفاظ قرآن، ص۱۸۸.

3.. ابن‏فارس، معجم مقاییس اللغة، ج۶، ص۱۳۱.

4.. ر.ک: همان، ص۱۳۱.

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 855
صفحه از 258
پرینت  ارسال به