میگنجند، باید به مبنای فیلسوفان در مسئله جبر و اختیار توجه داشت. همانگونه که گذشت، بنا بر دیدگاه فلاسفه تحقق همه ممکنات، وابسته به علل آنهاست و سلسله علل به واهب الصور یا خدای سبحان منتهی میگردد و ازاینرو انسان اگرچه در ظاهر احساس میکند که صاحب اراده و قدرت انتخاب است، اما ازآنجاکه اراده او هم یکی از ممکنات و معلول علت خود میباشد و در سلسله معلولات قرار دارد، تحقق این اراده به خواست واقعی انسان نخواهد بود. به عبارت دیگر، امر بین الامرین از دیدگاه فلاسفه، چیزی جز جبر نیست.
پس از این توضیح اجمالی درباره مبنای فلاسفه درباره افعال انسان، همانگونه که گذشت، برخی فلاسفه به تأثیر خدا و معصوم در افعال معصومان تصریح کردهاند و یا قائل به امر بین الامرین شدهاند. یکی از این فیلسوفان، ابنسیناست. وی پیامبران را برترین انسانهایی میداند که به مرحله عقل بالفعل رسیده و اخلاق و فضیلتهای عملی کسب نمودهاند.۱
وی مهمترین فضایل عملی را حکمت و شجاعت و همه آنها در عدالت فراهم آمده میداند. ابنسینا پیامبر را کسی میداند که افزون بر عدالت، حکمت نظری هم دارد و دارای ویژگیهای پیامبری است.۲ او ویژگیهای پیامبری را سه چیز میداند: سخن خدا بشنود؛ فرشتگان ببیند و در گوشش صدایی حاصل شود که از سوی خدا و فرشتگان است. از دیدگاه ابنسینا، کسی به مرتبه نبوت رسیده و ویژگیهای فوق را دارا شده، در حدی است که گویا