استقلال مخلوقات در افعال خویش، پرداخته شود.
دو قول عمده در استقلال و عدم استقلال مخلوقات در ایجاد افعال خود وجود دارد: استقلال غیرخداوند در ایجاد و تحقق افعال و عدم استقلال غیرخداوند در ایجاد و تکوین افعال۱ لذا در عالم افعالی محقق میگردد که علیرغم تحقق آنها از طرف بندگان، دست خداوند نیز در انجام آنها بسته نیست. به عبارتی ساده، اگرچه بندگان فاعل افعال خویش هستند اما افعال مخلوقات به واسطه تمکین خداوند انجام میگیرد. ابراهیم نوبختی معتقد است خداوند روز قیامت ضامن انتصاف مظلوم از ظالم است و باید حق مظلوم را از ظالم بگیرد. او دلیل این ضمانت را تمکین و اعطای قدرت به ظالم میداند.۲ ازآنجاکه خداوند به ظالم قدرت داده و ظالم از طریق این قدرت به مظلوم ظلم روا داشته، خداوند روز قیامت ضامن انتصاف مظلوم است. سید مرتضی نیز چنین دیدگاهی دارد.۳ حتی کسانی که ضامن بودن خداوند را نپذیرفتهاند، این را میپذیرند که خداوند ظالم را تمکین نموده، به او قدرت انجام فعل عنایت میکند.۴
خلاصه اینکه از قرآن استفاده نمیشود خداوند به طور مستقیم خالق شر است؛ اما با توجه به توحید افعالی که هیچ فعلی در عالم بدون اراده تکوینی خداوند انجام نمیگیرد، دست خداوند در فرایند تحقق پدیده شر بسته نیست. باید توجه کرد نکاتی که قرآن مهمل گذاشته و به طور جدی به آنها نپرداخته، در راستای هدایت بشر نبوده است. قرآن کتاب هدایت است، بنابراین هر نکته مهمی که در راستای هدایت بشر باشد قرآن دربارهاش سخن گفته است؛
1.. فخر رازی، الاربعین فی اصول الدین، ج۱، ص۳۲۰ - ۳۱۹.
2.. ابواسحاق، الیاقوت فی علم الکلام، ص۴۹.
3.علم الهدی، الذخیره فی علم کلام، ص۲۴۲.
4.. قاضی عبدالجبار، المغنی فی ابواب التوحید و العدل، ج۱۳ ص۴۶۸.