در سوره انعام ضمن بیان استکبار کفار میفرماید: (وَلݠَوݧْ ںݐݦَرݦݩݐَّلݠݧْںݩݐاٰ عَلَیْكَ كِتاٰبًا ڡݨݐݭٖی قِرݧْطاٰسٍ فَلَمݧݨݧَسݧݩُوهُ بِاَیݧْدٖىݪݔهِمْ؛ اگر قرآن را در کاغذی هم نازل نماییم تا آنها آن را لمس نمایند).۱ این آیه میفرماید اگر کفار قرآن را با دست خود نیز لمس نمایند و آن را درک کنند، باز دست از لجاجت برنمیدارند و آن را سحر میخوانند. این آیه نیز شدت برخورد و عمق لمس را بیان میدارد.
در آیه تیمم، خداوند سبحان میفرماید: (أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَیمَّمُوا صَعیداً طَیباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِکمْ وَأَیدیکم ؛ یا با زنان همبستر شده و آبی نیافتید؛ پس خاک پاکیزهای بجویید و صورتها و دستهایتان را مسح کنید).۲
بنا بر نظر فقهای شیعه، منظور از لمس زن در این آیه، جماع است.۳ با توجه به بیانات علمای شیعه باز این آیه بیانگر تعامل بیشتر واژه «لمس» نسبت به واژه «مس» با مورد برخورد خود است.
خداوند در قرآن درباره ولادت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و اتفاقاتی که در آسمان افتاد، میفرماید: (وَأَنَّا لَمَسْنَا السَّماءَ فَوَجَدْناها مُلِئَتْ حَرَساً شَدیداً وَشُهُبا؛ و ما به آسمان رسیدیم، پس آن را یافتیم که پر از نگهبانان نیرومند و تیرهای شهاب است).۴
با همنشینی «لَمَسْنَا» و «فَوَجَدْناها» معلوم میگردد که «مس» به گونهای محقق میشود که فرد با مس، به یافتهای رسیده و چیزی را وجدان مینماید. مفسران نیز قریب به همین معنا را در نظر میگیرند، آنها میگویند: مراد نزدیک شدن به آسمان است.۵ در این آیه نیز ما از واژه «لمس» درک عمیقتری نسبت