توصیف شر در همنشینی با واژه مس
واژگانی که با شرور دنیوی همنشین میشوند، با واژگانی که همنشین شرور اخروی میشوند متفاوت هستند. برای نمونه خداوند در برخی آیات قرآن درباره رنج دنیوی میفرماید: (مَسَّهُ الشَّرُّ)؛۱ اما درباره مشقتهای اخروی میفرماید: (ذُوقݧُوا مَسݩَّ سَقَرَ ؛ بچشید درد محسوس را).۲ اینگونه همنشینیها بین واژگان قرآنی میتواند زوایای پنهانی از مسئله رنج را روشن سازد و میزان تأثیر رنج بر جسم و جان آدمی را بیان نماید.
تفاوت بین واژه «مس» با واژگان همگن مانند «لمس» در چیست؟ لغویین بین لمس و مس تفاوتی ظریف قائل شدهاند. موسوی جزائری از قول علی بن عیسی نقل میکند که مس درباره موجودات جمادی به کار میرود، حال آنکه لمس بین دو موجود زنده واقع میشود.۳
در قرآن واژه «کشف» به عنوان واژه مقابل «مس» به کار برده میشود. "کشف" در لغت به معنای «رفع الشیء» آمده است.۴ خداوند در سوره دخان میفرماید: (یغْشَی النَّاسَ هذا عَذابٌ أَلِیمٌ؛ دودی که چشم مردم را بگیرد و این عذابی است دردناک).۵ در روز قیامت مردم را دودی فرا میگیرد، این دود عذاب الهی است. از تعبیر (هذا عَذابٌ أَلِیمٌ) استفاده میشود عذابی وجود دارد که با اسم اشاره هذا به آن اشاره میشود. در آیه بعد میفرماید: (رَبَّنَا اکشِفْ عَنَّا الْعَذابَ؛ پروردگارا این عذاب را از ما رفع کن!). الف و لام در العذاب، الف