69
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
68

نمی‏پذیرد، بلکه برای تشکیل این گروه‏ها باید از واژگان کلیدی کمک گرفت و سپس این گروه‏ها را توسط واژه کانونی به یکدیگر مرتبط ساخت. واژه کانونی کلمه خاصی است که یک حوزه تصوری را محدود و معین می‎کند و میدان معناشناسی مستقل را تشکیل می‏دهد.۱ در معناشناسی به چنین گروه‏های متنوع واژگانی‏ای «حوزه‏های معنایی» گفته می‏شود.۲ عمده کار معناشناسی میدان‏های معنایی در کاربست قرآنی تحلیل و بررسی ارتباط بین واژگان قرآنی و حوزه‏های معنایی است.۳

فرجام فهم معنا

پدیده فهم، آغاز و انجامی دارد؛ از یک نقطه آغازین شکوفا می‏شود و در نقطه پایانی ثمربخشی می‏نماید. در معناشناسی، طبق قواعد خاص و تحلیل نسبت‏ها و روابط بین واژگان، فرایند فهم متن تا پاسخ‏گویی به پرسش‏های موجود پیش می‏رود. چنین نیست که فهم با پیش‏فرض‏های مفسر شکل بگیرد و پدیده فهم نیز صحیح باشد. به‏علاوه فرایند فهم، فرجام دارد. دست‏کم تا وقتی پرسش جدیدی پیش نیامده، فرجام فهم متن مشخص است. چنین نیست که پرونده فهم متن باز باشد و هر مفسری آنچه را با پیش‏فرض‏های خویش فهم کرد به تفسیر متن بیفزاید و آن فهم را صحیح بنگارد. هر چقدر تحلیل معنا بیشتر می‏شود، معنای مستفاد از متن نیز کامل‏تر می‏گردد؛ تا جایی که از طریق بررسی و تحلیل واژگان و ارتباط بین آنها به جهان‏بینی متن درباره موضوعی پی ‏برده می‏شود. زمانی که جهان‏بینی صاحب متن حاصل شد، آنجا نقطه پایان فهم از متن است.

1..قائمی‏نیا، بیولوژی نص، ص۵۴۳، ص۵۲۹.

2..ایزوتسو، مفهوم ایمان در کلام اسلامی، ص۲۹۶.

3.. نک: ایزوتسو، خدا و انسان در قرآن، ص۲.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1022
صفحه از 347
پرینت  ارسال به