61
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

گیرد.۱ در جهان‏بینی قرآنی چینش واژگان به سبک و سیاق خاص و با پهلو گرفتن برخی با برخی دیگر در فضای مخصوص صورت می‏پذیرد. این نحوه جایگزینی واژگان است که تفاوت میان جهان‏بینی اعراب جاهلی و جهان‏بینی قرآنی را رقم می‏زند.

کار معناشناسی پس از تشکیل یک دسته و گروه از کلمات به‏هم‏پیوسته و مرتبط آغاز می‏شود و سپس با بررسی رابطه این واژه با واژگان دیگر ادامه می‏یابد؛ زیرا واژگان قرآن همچون یک نظام منسجم و منظم به شکل شبکه‏ای درهم‏تنیده و به هم مرتبط عمل می‏نمایند.۲

حوزه‏ها یا میدان‏های معنایی

در یک دستگاه معنایی حوزه‏های معنایی متعددی وجود دارد؛ اگرچه این حوزه‏های معنایی هر کدام بیانگر جهان‏بینی خاص درباره همان حوزه هستند؛ همان‏گونه که جمعاً می‏توانند بیانگر یک جهان‏بینی کلی در دستگاه معنایی باشند. ازآنجاکه واژگان بیانگر این حوزه‏های معنایی می‏باشند، اولاً مشتمل بر یک‏ سلسله واژگان متعددند و ثانیاً این واژگان به نحوی کنار هم چیده شده‏اند که منسجم و هماهنگ جلوه کنند.

در یک دستگاه معنایی میدان‏های معنایی کلانی وجود دارد که شامل میدان‏های کوچک‏تری از الفاظ می‏شوند. برای نمونه در دستگاه معنایی قرآن، حوزه معنایی کفر وجود دارد. این حوزه شامل واژگانی از قبیل الله، فسق، شرک، عصیان و گمراهی است. این واژگان در کنار هم و با وجود نسبت‏های موجود بین آنها حوزه‏های معنایی را شکل می‏دهند. باز هر کدام از این واژگان می‏توانند

1.. ایزوتسو، خدا و انسان در قرآن، ص۲۶.

2.. ایزوتسو، خدا و انسان در قرآن، ص۵ - ۶.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
60

کاربرد تعیین می‏گردد. به عبارتی برای کشف معنا باید کاربرد واژه در عبارات را مورد توجه قرار داد و از این جهت معنا تجربی نیز خواهد بود.۱ در معناشناسی شناختی نظریاتی چند برای کشف معنا وجود دارد که این نظریات اگرچه در یک نحله معناشناسی جای دارند، اما هرکدام نظریات مستقل و کاربردهای متفاوتی دارند که بحث درباره آنها موجب اطاله کلام و به دور از موضوع بحث این پژوهش خواهد بود.

رابطه واژگان و جهان‏بینی

اگرچه واژگان در یک عبارت به صورت مجزا استعمال می‏شوند، اما همین واژگان در بیان مقصود متکلم، به طور منفرد و منزوی در نظر گرفته نمی‏شوند. هر واژه با توجه به روابطی که با واژگان دیگر دارد، معنایی متفاوت پیدا می‏کند. زبان یک دستگاه سامان‏مند است که از واژگان متعدد تشکیل می‏شود. این دستگاه سبب می‏شود تا ما به نظام‏مند بودن جهان‏بینی صاحب متن معتقد باشیم.۲

نهایت همت معناشناسی میدان‏های معنایی، رسیدن به جهان‏بینی قوم است و هرگز در معناشناسی تنها معنا نمودن یک سلسله واژگان به عنوان هدف نهایی مطرح نیست. هنگامی که سخن از معناشناسی قرآن به میان می‏آید، فهم این موضوع بسیار مهم جلوه می‏کند که جهان‏بینی قرآن درباره پدیده‏های عالم چگونه است؟ چه چیز سبب شد تا با آمدن متنی که واژگان آن از قبل بین اشعار عرب جاهلی رایج بود و ذهن عرب با آن الفاظ و واژگان ناآشنا نبود، باز این چنین حساسیت عرب برانگیخته شود و آورنده آن متن که فردی با جایگاه اجتماعی خاص و دارای چهره‏ای برجسته بود، مورد انواع اذیت‏ها و آزارها قرار

1.. همان، ص۵۴ - ۵۵.

2..نصرتی، شعبان، پایان نامه معناشناسی علم در قرآن، ص۷.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1098
صفحه از 347
پرینت  ارسال به