45
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

کارشناسی ارشد دانشگاه تهران پردیس قم نوشته شده که در سال ۱۳۸۸ از این پایان‏نامه دفاع شده است.

در بین مقالات فراوان می‏توان به مقاله «پلانتینگا و مسئله منطقی شر»۱ اشاره کرد. در این مقاله نگارنده پاسخ پلانتینگا به مکی در باب شرور را مطرح می‏کند. مکی مدعی است شرور دلیل منطقی بر عدم وجود خدا است. پلانتینگا شرور را فعل انسان مختار دانسته، انتخاب خیر یا شر از اقتضائات ذاتی موجود مختار می‏داند. نگارندهِ این مقاله به دلیل ناتمامی دفاعیه مبتنی بر اختیار، دفاعیه پلانتینگا را در حل مسئله شرور ناکافی می‏داند. در مقاله «پاسخ به مسئله اگزیستانسی شر در الهیات مسیحی»۲ با رویکرد عاطفی درباره این مسئله خشن بحث شده است. مؤلف در این رویکرد به اعتماد و امنیت و رضایت‏بخشی، آرامش و امید برای ایجاد یک ارتباط خوب بین خالق و مخلوق اشاره کرده است. شرور سبب می‏شوند تا رابطه عاشقانه عبد و مولا برقرار نگردد. مؤلف پاسخ‏های منطقی و فلسفی را برای این حالت بشر ناکارآمد توصیف می‏کند و معتقد است برای التیام آلام متألم باید به تحلیل معانی رنج که توسط الهی‏دانان مسیحی مطرح می‏گردد، توجه کرد.

تئودیسه یا دفاعیه در حل مسئله شر

مسئله شر به گونه‏های مختلفی پاسخ داده شده است. با نگاهی فراگیر، می‏توان تمام رهیافت‏ها در مسئله شر را به دو دسته کلی تقسیم نمود: تئودیسه۳ و دفاعیه.۴ در تئودیسه پاسخ‏گو به دنبال ارائه پاسخی به فلسفه وجودی شر و

1.. شریف‎زاده و حجتی، «پلانتیگا و مسئله منطقی شر»، مجله جستارهای فلسفه دین.

2.. پورمحمدی، «پاسخ به مسئله اگزیستانسی شر در الهیات مسیحی»، مجله جستارهای فلسفه دین.

3.. theodicy

4.. defense


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
44

کتاب‏های اخلاق (رساله‏ای در ادراک شر) اثر بادین آلن، الخیر و الشر قاضی عبدالجبار معتزلی و الخیر والبرکه از محمدی ری‏شهری از جمله کتاب‏های نوشته‏شده در این زمینه هستند. در بین این سه اثر، تنها کتاب اخیر به آیات و روایات اشاره نموده و احادیث خیر و شر را جمع‏آوری و به جنبه‏های نیکوکاری قرآنی اشاره کرده است. همچنین کتاب مبانی شر از دیدگاه حکمت متعالیه نوشته محمدجواد طالبی، در سه فصل تدوین شده است که به ماهیت شر و اقسام آن پرداخته و ضمن بیان دیدگاه ملاصدرا و کیفیت ورود شر در قضا و قدر الهی، دیدگاه هیوم و جی. ال. مکی را نیز دراین‏باره بررسی کرده است. کتاب خدا و مسئله شر از محمدحسن قراملکی نیز کتاب مغتنمی در این باب است. پلانتینجا نیز کتابی با عنوان خدا، اختیار و شر نگاشته که محمد سعیدی روشن آن را ترجمه نموده است.

در این موضوع پایان‎نامه‏های پرشماری به تحریر درآمده است که برای نمونه می‏توان به رابطه عدل الهی با شرور از دیدگاه اسلام۱ اشاره کرد. در این پایان‏نامه ضمن بیان انواع شرور و طرح پرسش‏هایی درباره ی حوزه الهیات، هدف از تحقیق، پاسخ‏گویی به شبهات مسئله شرور اعلام شده است. محقق در این اثر با اشاره به آیات و روایات، شر را نتیجه آزادی و اختیار انسان دانسته است. همچنین پایان‏نامه البلاء للولاء۲ به بحث درباره عدل الهی و مسئله شرور پرداخته است. محقق در این پایان‏نامه بیشتر آثار تربیتی و اخلاقی شرور را بررسی کرده و رنج را به دلیل بیداری‎بخشی به انسان یکی از الطاف خداوند برشمرده است. پایان‏نامه نقد و بررسی شر از دیدگاه افلاطون در مقطع

1.. بلالی، رابطه عدل الهی با شرور از دیدگاه اسلام.

2.. عاشوری فریمانی، البلاء للولاء.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1150
صفحه از 347
پرینت  ارسال به