کارشناسی ارشد دانشگاه تهران پردیس قم نوشته شده که در سال ۱۳۸۸ از این پایاننامه دفاع شده است.
در بین مقالات فراوان میتوان به مقاله «پلانتینگا و مسئله منطقی شر»۱ اشاره کرد. در این مقاله نگارنده پاسخ پلانتینگا به مکی در باب شرور را مطرح میکند. مکی مدعی است شرور دلیل منطقی بر عدم وجود خدا است. پلانتینگا شرور را فعل انسان مختار دانسته، انتخاب خیر یا شر از اقتضائات ذاتی موجود مختار میداند. نگارندهِ این مقاله به دلیل ناتمامی دفاعیه مبتنی بر اختیار، دفاعیه پلانتینگا را در حل مسئله شرور ناکافی میداند. در مقاله «پاسخ به مسئله اگزیستانسی شر در الهیات مسیحی»۲ با رویکرد عاطفی درباره این مسئله خشن بحث شده است. مؤلف در این رویکرد به اعتماد و امنیت و رضایتبخشی، آرامش و امید برای ایجاد یک ارتباط خوب بین خالق و مخلوق اشاره کرده است. شرور سبب میشوند تا رابطه عاشقانه عبد و مولا برقرار نگردد. مؤلف پاسخهای منطقی و فلسفی را برای این حالت بشر ناکارآمد توصیف میکند و معتقد است برای التیام آلام متألم باید به تحلیل معانی رنج که توسط الهیدانان مسیحی مطرح میگردد، توجه کرد.
تئودیسه یا دفاعیه در حل مسئله شر
مسئله شر به گونههای مختلفی پاسخ داده شده است. با نگاهی فراگیر، میتوان تمام رهیافتها در مسئله شر را به دو دسته کلی تقسیم نمود: تئودیسه۳ و دفاعیه.۴ در تئودیسه پاسخگو به دنبال ارائه پاسخی به فلسفه وجودی شر و