شر که برایش خیر جلوه نموده اختیار مینماید.۱
رواقیون۲ معتقد بودند هیچ فعلی فینفسه شر و مستوجب توبیخ نیست. آنچه شرساز است، قصد و نیت فاعل است. فعل پدیدهای فیزیکی، بیتفاوت و لا بشرط است. آنچه فعلی را شر میسازد، نیت سوء فاعل فعل است. اگرچه از این نگرش مشخص است منظور رواقیون از شر، شر اخلاقی است؛ اما این نکته از آن مشهود است که بحث شر در میان آنها مطرح بوده است.۳
ابنسینا در تفسیر سوره فلق بحث شر را مطرح میکند و شر را لازمه ماده دانسته، قصد اولی از ایجاد خلقت را خیر میداند و شر را مقصد ثانی برای عالم ذکر مینماید.۴ شیخ اشراق درباره علت گمراهی مجوسیان در قول به ثنویت میگوید: جهت امکانی صادر اول آنان را به ضلالت کشانده است. شیخ اشراق امکان و عدم را منبع شر دانسته، عقیده دارد: ثنویون پنداشتهاند شر، هستی مستقلی دارد؛ درحالیکه شر جز عدم کمال نیست و خود فاقد ذات است. او شر بودن امور وجودی را از آن روی شر میداند که به فقدان کمالی میانجامند.۵
شر از موضوعات بحثانگیز در حوزه الهیات است؛ لذا اکثر کتب کلامی بخشی از مباحث خود را به بحث خیر و شر اختصاص دادهاند. نوشتههای مستقلی نیز در قالب کتاب، پایاننامه و مقاله در باب مسئله شر منتشر شده است. شمار کتابها، رسالهها و مقالات در این زمینه بسیار پرتعداد است و لذا به تعدادی از آنها اشاره میشود.
1.. کاپلستون، تاریخ فلسفه، ج۱، ص۲۵۳.
2.. «رواقی» نام مکتبی فلسفی است که توسط زنون سیتیومی (۳۶۶ - ۲۶۴ قم) بنا نهاده شد. نام این مکتب را رواقی گویند چون حوزه درس این مکتب در رواقهای شهر آتن برگزار میگردید.
3.. کاپلستون، تاریخ فلسفه، ج۱، ص۴۴۸.
4.. ابنسینا، رسائل، ص۳۲۵.
5.. سهروردی، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج۴، ص۸.