اقسام شر
شر را به اعتبارات گوناگون تقسیم میکنند؛ گاهی به اعتبار مبدأ و فاعل آن و گاهی به اعتبار فعل. به اعتبار مبدأ شر به دو قسم اختیاری و طبیعی تقسیم میشود. برخی افعال شر ناشی از اراده انسان است. رذایل اخلاقی، ظلم و جور از این دسته شرور عالم به شمار میآیند.۱ فلاسفه رواقی معتقدند که افعال فینفسه شر نیستند؛ لذا مستوجب توبیخ نخواهند بود. نیت فاعل است که فعلی را شر یا خیر میسازد. افعال، پدیدههایی لابشرطاند. آنچه فعلی را شر میسازد، نیت سوء فاعل است. از این بیان مشخص میشود که رواقیون شر اخلاقی را مطرح کردهاند.۲ شرور اخلاقی با پشتوانه اختیار حاصل میشوند.۳
اما شرور طبیعی، آن دسته پدیدههایی هستند که از عوامل طبیعی سرچشمه میگیرند و انسان به طور مستقیم در پدید آمدنشان دخالتی ندارد. دردها و رنجهای روحی حاصل از زلزله و سیل و ویرانی، نمونههای از شرور طبیعیاند. حتی دردها و رنجهای جسمانی که از رخدادهای ناگوار سرچشمه میگیرند نیز از شرور اخلاقی شمرده شدهاند.۴
اما شرور را به اعتبار فعل شر، بر پنج قسم میدانند: گاهی فعلی شر محض است و بهرهای از خیر ندارد. گاه جنبه خیر و شر در فعلی به طور مساوی وجود دارد و گاهی جنبه شر در فعلی برجستهتر از جنبه خیر آن است. به این سه قسم دو قسم دیگر نیز اضافه میگردد؛ برخی افعال، شر ذاتی هستند و برخی دیگر ذاتاً شر نیستند، بلکه شر اضافیاند. برخی امور وقتی با مقوله دیگری سنجیده