39
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

هیک، «فرد بودن یعنی هویتی محدود که دارای اختیار است، عاملی خود گردان که مسئول تصمیم خود است».۱

شر از منظر آیات قرآن

رنج بشر همواره مورد توجه خداوند سبحان بوده است. لذا در آیات قرآن به مناسبت‏های گوناگون به این مسئله پرداخته می‏شود. آیات قرآن با واژگان متعددی همچون شر، بأسا، ضراء، سوء و کبد دشواری‏های موجود در عالم طبیعت را مفهوم سازی کرده‏اند. در برخی آیات قرآن به مصادیق نیز پرداخته شده است و موارد خاص رنج‏ها همچون خوف، گرسنگی، نقص اموال و انفس، ذکر شده است.

بحث مفصل و فراگیر درباره شر در آیات قرآن، محور اصلی این پژوهش است و مباحث اصلی فصل‏های آتی به جهان‏بینی قرآن درباره شر اختصاص دارد. لذا مباحث گسترده و بیان دیدگاه قرآن درباره شر در فصل‏های بعدی مطرح می‏شود؛ اما در اینجا تبیین اجمالی نگرش توحیدی درباره «شر» به گونه‏ای فشرده با بیان چند آیه ذکر می‏شود.

خدای سبحان گاه لغزش‏های رفتاری انسان‏ها را با عنوان «شر» مطرح می‏کند: (وَمِنݨْ شَرݦِّ النَّفّاٰثاٰتِ ڡݨݐݭِی الْعُقَدِ * وَمِنݨْ شَرݦِّ حاٰسِدٍ اِذݢݢاٰ حَسَدَ؛ از شر دمندگان در عقدها، و از شر حسود آن‏گاه که حسادت نماید).۲ خداوند گاهی تاریکی شب را بستر پیدایش شر معرفی می‏کند: (وَمِنݨْ شَرݦِّ غاٰسِقٍ اِذݢݢاٰ وَٯݧݑݧَݡبَ؛از شر شب تاریک، آن‏گاه که همه جا را فرا گیرد).۳

1.. هیک، فلسفه دین، ص۹۹ - ۱۰۰.

2.. فلق: ۴ - ۵.

3.. فلق: ۳.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
38

سمت و سوی خیر را اختیار نماید. ۱

به عبارتی ایجاد جهانی که مخلوقاتش در عین داشتن اختیار همواره راه صواب و خیر را برگزینند، فعلی ممکن است و خداوند بر هر فعل ممکنی قادر است. پس خداوند باید بتواند چنین جهانی را بیافریند که موجودات درحالی‏که قدرت بر فعل شر دارند، اما جانب شر را وانهند و خیر را اختیار کنند. مکی می‏پرسد: «چرا خداوند نتواند آدمیان را چنان بیافریند که همواره مختارانه جانب خیر را برگزینند؟».۲

جان هیک این ایراد را قوی دانسته، در پاسخ می‏گوید:

اینکه می‏گویید انسان با اختیار کار می‏کند، این اختیار به چه معناست؟ اگر به این معنا باشد که انسان مختار اعمالی انجام می‏دهد که از خارج بر او تحمیل می‏شوند، این با اختیار انسان سازگاری ندارد؛ اما اگر منظور این باشد که انسان با طبیعت انسانی خلق شده و این انسان با همین طبیعت خود اگر در شرایطی خاص قرار گیرد انتخاب خیر می‏نماید، نوعی تناقض‏گویی است. تناقض بین آزادی انسان و انتخاب خیر در آن شرایط خاص، به عبارتی یک اجبار درونی می‏باشد. این مخلوق در واقع مکرَه و مجبور است نه آزاد.۳

زمانی که خداوند حکیم انسان را آفرید، اختیار را از خصوصیات لاینفک و از لوازم ذاتی او قرار داد. اختیار از مشخصه‏های انسان است و معنا ندارد گفته شود خداوند می‏توانست انسانی بیافریند که هر چه خالقش اراده نمود او نیز انجام می‏دهد. خلق انسان بدون اختیار، یعنی خلق نشدن انسان. به گفته جان

1.. هیک، فلسفه دین، ص۱۰۰.

2.. پترسون و دیگران، عقل و اعتقاد دینی، ص۱۸۲.

3.. همان، ص۱۰۰ و ۱۰۱.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1169
صفحه از 347
پرینت  ارسال به