287
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

ورزیده‏اند و نه مشرکان، دوست ندارند که بر شما هیچ خیری از جانب پروردگارتان نازل گردد).۱ در کتب تفسیری نیز اذعان شده که مراد از خیر در این آیه قرآن است.۲

خیر، گاه توبه از گناهان است: (وَإِذْ قالَ مُوسی لِقَوْمِهِ یا قَوْمِ إِنَّکمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَکمْ بِاتِّخاذِکمُ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلی بارِئِکمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکمْ ذلِکمْ خَیرٌ لَکمْ عِنْدَ بارِئِکمْ؛ و هنگامی که موسی به قوم خود گفت: ای قوم من، حقّا که شما به خاطر پرستش گوساله به خودتان ستم کردید پس به سوی آفریدگار خود توبه کنید و خویشتن را بکشید که این عمل در نزد خالقتان برای شما بهتر است).۳ خیر در این آیه فعل تفضیل نیست؛ زیرا این‏گونه نیست که عدم توبه خوب باشد و توبه خوب‏تر؛ بلکه توبه در این آیه مصداقی از خیر است. خداوند در آیه ۸۵ اعراف می‏فرماید: (فَأَوْفُوا الْکیلَ وَالْمیزانَ وَلا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَلا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها ذلِکمْ خَیرٌ لَکمْ؛ پس پیمانه و ترازو را به تمام دهید و از اموال مردم کم نگذارید و بر روی زمین پس از اصلاح آن فساد نکنید این برای شما بهتر است).۴ در این آیه به پیمانه وفا کردن و اندازه فروختن، مصداقی از خیر قلمداد شده است. خلاصه این که تنها پدیده‏های طبیعی در عالم خیر نیستند، بلکه فعلی از افعال انسانی نیز می‏تواند مصداقی از خیرات عالم باشد.

یکی دیگر از واژگانی که در تقابل با واژه شر قرار دارد و معنای مقابل «شر» را مفهوم‏سازی می‏کند، واژه «نعمت» است. نعمت در تقابل با شر و ضر آمده

1.. بقره: ۱۰۵.

2.. فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج۳، ص۶۳۶؛ طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۲۴۸.

3.. بقره: ۵۴.

4.. اعراف: ۸۵.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
286

می‏کند: (وَ إِذْ قُلْتُمْ يَامُوسَىٰ لَن نَّصْبِرَ عَلَىٰ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنبِتُ ٱلْأَرْضُ مِنْ بَقْلِهَا وَ قِثَّائِهَا وَفُومِهَا وَ عَدَسِهَا وَ بَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ ٱلَّذِى هُوَ أَدْنَىٰ بِالَّذِى هُوَ خَيْرٌ؛ و زمانی که گفتید: ای موسی، ما هرگز بر یک رقم خوراک صبر نمی‏کنیم، پس پروردگار خود را در حق ما بخوان تا برای ما از آنچه زمین می‏رویاند از سبزی و خیار و سیر و عدس و پیازش بیرون آورد. موسی گفت: آیا شما به جای چیز بهتر چیز پست‏تر را می‏طلبید؟).۱

قرآن دلیل این انتخاب را عدم صبر معرفی می‏کند: (یا مُوسی لَنْ نَصْبِرَ عَلی طَعامٍ واحِدٍ). در آیه قبلی نیز وقتی انسان جای خیر، مطالبه شر به می‏کند، خداوند می‏فرماید: (وَکانَ الْإِنْسانُ عَجُولاً)؛ «انسان شتابزده است».۲

اعمال و رفتار انسان زمینه پیدایش خیر می‏شود. قرآن به نحوی این مطلب را بیان می‏کند. این کتاب الهی حتی مواردی که علت نزول خیرات را اعمال انسان می‏داند، دست خدا را بسته نمی‏بیند: (وَلَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ خَیرٌ؛ و اگر آنها ایمان می‏آوردند و پروا می‏کردند البته پاداشی که از جانب خداوند است بهتر بود).۳ از همنشینی خیر و واژه عندالله معلوم می‏شود که حتی خیراتی که انسان با اعمال خویش آنها را کسب می‏کند، از طرف خداوند هستند و او تنها بستر سازی برای ایجاد خیر می‏کند.

خیر در جهان‏بینی قرآن همواره وصف پدیده‏های عالم نیست. گاهی خود قرآن مصداقی از خیر تبیین می‏شود: (مَّا يَوَدُّ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ ٱلْكِتَابِ وَ لَا ٱلْمُشْرِكِينَ أَن يُنَزَّلَ عَلَيْكُم مِّنْ خَيْرٍ مِّن رَّبِّكُمْ؛ نه کسانی از اهل کتاب که کفر

1.. بقره: ۶۱.

2.. اسرا: ۱۱.

3.. بقره: ۱۰۳.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1351
صفحه از 347
پرینت  ارسال به