خداوند سبحان در سوره جن به رسولش میفرماید: به مردم بگو من مالک «ضر» و «رشد» شما نیستم: (قُلْ إِنِّی لا أَمْلِک لَکمْ ضَرًّا وَلا رَشَداً).۱ خدای سبحان توحید مالکیت را در ضمن بیان این مطلب که هر فعلی در عالم اتفاق میافتد تنها به دست قدرت خویش انجام میشود، بیان میدارد. در این آیه با نگاه ظاهری واژه «ضرا» در تقابل با واژه «رشدا» قرار دارد؛ لذا ما عنوان بحث را «تقابل صوری» قرار دادیم؛ اما با نگاه دقیق در این آیه، چنانکه برخی از مفسران نیز تصریح دارند، از صنعت «احتباک» بهره برده شده است.۲
«احتباک» مصدر باب افتعال از ریشه «حبک» است. «حبک» در لغت به معنای محکمسازی و اتقان آمده.۳ در اصطلاح بلاغی، «احتباک» یکی از صنعتهای معنوی بدیع است و بدین معناست که از دو کلام متقابل، بخشی حذف شود، درحالی که هریک از آن دو کلام، بر محذوف دلالت داشته باشند.۴ به عبارتی دیگر در «احتباک» از جمله اول چیزی حذف میشود که مشابه آن در جمله دوم بیان میگردد، و از جمله دوم نیز بخشی حذف میگردد که در جمله اول بدان اشاره شده است.۵
پس در واقع آیه مذکور، تقابل «ضر» با نفع است که در تقدیر میباشد و تقابل «رشدا» با هدایت خواهد بود که این نیز در واقع حذف میگردد. در تفاسیر نیز این بیان وجود دارد.۶ البته برخی مفسران مراد از «ضر» را به معنای
1.. جن: ۲۱.
2.. ابنعاشور، التحریر و التنویر، ج۲۹، ص۲۲۶.
3.. ابنفارس، معجم مقاییس اللغة، ج۲، ص۱۳۰.
4.. جرجانی، التعریفات، ج۱، ص۲۵؛ درویش، اعراب القرآن و بیانه، ج۱، ص۴۶۶.
5.. بغدادی، خزانة الادب، بیروت، ج۳، ص۲۳۶؛ کفومی، معجم فی المصطلحات و الفروق اللغویة، ج۱، ص۶۷.
6.. ابنعاشور، التحریر و التنویر، ج۲۹، ص۲۲۶.