آنان در پایان این تقسیم ثنایی، عاقبت هر کدام از این دو گروه را چنین بیان میدارند: (فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولَائِكَ تَحَرَّوْا رَشَدًا). و از ما گروهی تسلیم، و گروهی منحرف از حقّ هستند. پس کسانی که تسلیم شدند کسانی هستند که رشد و هدایت را جستوجو و پیدا کردهاند: (وَ أَمَّا ٱلْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا؛ و اما منحرفان از حق مسلّما هیزم جهنم خواهند بود). کسانی که اهل اسلام باشند، قصد حق و هدایت دارند و کسانی که قاسطین هستند به سمت گمراهی و جهنم و عذاب رهسپارند.
این تقابل واژگانی در تقابل نظاموارهای مطرح میشود: تقابل اسلام و کفر، هدایت و ظلالت. از این رهگذر میگوییم: مراد از «رشدا» در این آیه، همچون موارد پیشین، هدایت و اسلام و قصد راه حق است و ازآنجاکه «رشدا» در تقابل با «شر» قرار گرفته، مراد از شر ضلالت و گمراهی، و در نهایت پیمودن راه جهنم و عذاب است. با توجه به مطالب بیانشده در پایان، ضلالت و گمراهی و عذاب یکی از مصادیق شر تلقی میشود.
مورد پنجم از موارد استعمال واژه «رشدا» در آیه ۲۱ سوره جن آمده که در تقابل با واژه «ضَر» است. بحث درباره این آیه به طور مستقل در بحث بعدی بیان میگردد.
گستره توحید درمالکیت
در مطالعات دینپژوهی، توحید به اقسام گوناگونی منقسم شده است. یکی از انواع توحید، توحید در مالکیت خداوند تعالی است. ملکیت را سلطنت تکوینی (ملکیت حقیقی) یا سلطنت قانونی بر اشیا (ملکیت حقوقی) بدانیم یا خیر، در هر دو صورت مالک واقعی خداوند است.۱