27
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

تعریف می‏کنند که تنها شامل شرور اختیاری می‏گردد؛ چنان‏که ابن‏قیم جوزی شر را همان گناهان و عقوبت آنها معنا کرده است.۱ ملاهادی سبزواری کسانی را که قائل به مبدأ مستقلی برای شر هستند گمراه می‏داند و برای خیر و شر مبدأ واحدی قائل است.۲ او در تبیین ادعای خویش بیان می‏کند: ثنویین در گمراهی‏‏اند؛ زیرا آنها اهریمن را مبدأ شر و یزدان را مبدأ خیر می‏دانند.۳

شر از منظر متکلمان

طرح بحث خیر و شر در کتب کلامی، با کتاب‏های فلسفی متفاوت است. متکلمان این بحث را با عنوان «آلام» بیان می‏کنند. در برخی موارد نیز بحث خیر و شر به طور استطرادی و در ذیل مباحث دیگر تحلیل می‏شود. این به آن معنا نیست که در کلام به دشواری‏های بشر بی‏توجهی شده است؛ بلکه متکلمان نیز به مشقات توجه داشته‏اند، اما ازآنجاکه آنها در مسئله دشواری‏های رویکرد متفاوتی با فلاسفه دارند، مشکلات را شر نمی‏دانند بلکه آنها را به عنوان درد و رنج معرفی می‏کنند. لذا معمولاً در ذیل مباحثی که در تبیین صفات الهی مطرح می‏شود، مسئله آلام را نیز در دفع شبهات اعتقادی مطرح می‏سازند و گاه نیز آنها را با نام خیر و شر عنوان می‏کنند.

متکلمان به منظور برون‏رفت از مسئله شرور، با فرض وجودی دانستن شر، نظریه «اعواض» و «انتصاف» را مطرح می‏کنند. آنان در یک دسته‏بندی آلام را به ابتدایی و استحقاقی تقسیم می‏کنند و در آلام استحقاقی، انسان خود سبب به وجود آمدن درد و رنج می‏شود. لذا این دسته از آلام مورد بحث و محل نزاع

1.. ابن قیم جوزیه، شفاء العلیل فی مسائل القضاء و القدر و الحکمة و التعلیل، ص۴۲۷.

2.. سبزواری، شرح منظومه، ج۳، ص۵۲۸.

3.. همان، ص۵۳۴.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
26

مادی بهره‏ای از شر دارد.۱ خلاصه در فلسفه، شر به امور عدمی اطلاق می‏شود؛ مانند موت، فقر و جهل. همین طور اگر امری مانع راه کمال باشد، شر تلقی می‏شود، مانند: ظلم، زنا و حتی اخلاق رذیله حیوانی که مانع پیشرفت و تعالی و رسیدن به کمال انسانی است.

با این پیش‏فرض محقق داماد تصریح دارد که آلام و غم‏ها و آن چیزی که منجر به آنها می‏شود مصداقی از شر خواهد بود.۲ او در ادامه می‏گوید:

اما سردی هوا شر نیست، بلکه کمالی از کمالات عالم وجود است. البته اگر همین سرما را با توجه به میوه‏ها در نظر بگیریم شر است. پس شر بودن قیدی اضافی می‏باشد؛ لذا اگر آلام نیز شر لحاظ شد، به دلیل التفات و توجه به فرد متألم است؛ اما آلام به خودی خود شر نیستند.۳

با توجه به آنچه بیان شد، از نگاه محقق داماد شر امری اضافی بوده، ملاک خیر و شر، عدم است. اگر این عدمِ محض باشد، شر مطلق و اگر نسبی یا اضافی باشد، شر نسبی یا اضافی خواهد بود. این نکته نیز قابل استفاده است که فلاسفه تعریف مفهومی درباره شر ارائه نداده‏اند، بلکه شر را با توجه به مصادیق تبیین می‏کنند.

توجه به مصادیق شر در تبیین معنای شر و تعیین قلمرو آن در نوشته‏های دیگر فلاسفه نیز به چشم می‏خورد. فارابی ضمن تقسیم خیر و شر به طبیعی و ارادی، شر را آن چیزی معرفی می‏کند که انسان را از سعادت دور سازد.۴ واضح است که فارابی شر ارادی را چنین معنا نموده است. برخی شر را به نحوی

1.. محقق داماد، القبسات، ص۴۳۲.

2.. همان، ص۴۳۳.

3.. همان.

4.. فارابی، السیاسة المدنیة، ص۸

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1172
صفحه از 347
پرینت  ارسال به