هنگامی که به او نعمت میدهیم میگوید: این نعمت را به خاطر کاردانی خودم به دست آوردم، بلکه این وسیله آزمایش آنهاست، ولی اکثرشان نمیدانند).۱
برخی افراد در سختی تنها خدا را گرهگشای دشواریهای خویش میداند، اما تا آن سختیها به لطف خدا از آنها دور میشود، نهتنها آن نعمت را فراموش میکنند، که وجود انعام الهی را نتیجه علمآموزی خویش میدانند. به عبارتی ازآنجاکه برخی هنگام بروز سختیها، واقعیات را بهتر متوجه میشوند، هنگام هجوم بلا همه چیز را از لطف خدا میدانند؛ اما هنگام رفع مشکلات کمتر متوجه خدا هستند؛ لذا رهایی از سختی را نتیجه علم خویش میپندارند.
واکنش رفتاری انسان در «نعمة» و «ضراء»
چنانکه در بحث تحلیل و بررسی واژگان جانشین بیان کردیم، یکی از واژگان جانشین واژه «شر»، واژه «ضراء» است. لغویین «الضراء» را به معنای «الشدة» گرفتهاند.۲ در قرآن نیز واژه «ضراء» در مواردی در تقابل با رحمت و نعمت قرار میگیرد:
(وَ إِذَا أَذَقْنَا ٱلنَّاسَ رَحْمَةً مِّنْ بَعْدِ ضَرَّآٰءَ مَسَّتْهُمْ؛ و چون مردم را پس از سختی که به آنان رسیده رحمت بچشانیم).۳ (وَ لَئِنْ أَذَقْنَاهُ نَعْمَاءَ بَعْدَ ضَرَّآٰءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ ٱلسَّئِّاتُ عَنِّى إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ ؛ و اگر او را پس از سختی و پریشانی که به او رسیده خوشی و نعمتی بچشانیم، حتماً خواهد گفت که سختیها از من برداشته شد و در آن حال سرمست و فخرفروش خواهد بود).۴