261
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

تقابل تضاد در معناشناسی بین دو امر وجودی واقع می‏گردد که نهایت بُعد میان آنها وجود داشته باشد.۱ این‏گونه به نظر می‏رسد که در معناشناسی جدید۲ تضاد و تقابل به یک معنا به کار می‏رود، ولی در معناشناسی سنتی تضاد گونه‏ای از تقابل است که بین دو امر وجودی واقع می‏گردد، درحالی‏که بین آنها نهایت بُعد وجود دارد.۳

وقتی به واژگان خیر و شر التفات می‏شود، تقابل تضاد بین این دو واژه مشاهده می‏گردد؛ زیرا از طرفی بین این دو واژه نهایت بعد وجود دارد، ضمن اینکه خیر و شر دو امر وجودی‏اند. از این رهگذر، مواردی هم که این دو واژه کاربست قرآنی دارند، تحت عنوان تقابل تضاد جای می‏گیرند.

واژه «النعمة»

از واژگانی که در تقابل مفهومی با واژه «شر» قرار دارد، واژه «نعمت» است. این واژه هم در کتب لغت و هم در آیات قرآن در تقابل با مشقت به کار می‏رود. برای اثبات این ادعا ابتدا به بیان معنای پایه این واژه در کتب لغت پرداخته می‏شود.

معنای لغوی واژه «النعمة»

واژه «النعمه» با فتح و کسر نون آمده است. معجم مقاییس اللغه می‏گوید: «النون و العین و المیم». فروعات این سه حرف بسیار است، اما با همه کثرت واژگانی، جملگی بر ترفه (فراخی و وسعت در نعمت)۴ و زندگی خوش و صلاح دلالت دارد.۵

1.. طوسی، الجوهر النضید، ص۳۲.

2.. صفوی، درآمدی بر معناشناسی، ص۱۱۷.

3.. الشهرزوری، رسائل الشجرة الالهیة فی علوم الحقائق الربانیة، ص۱۵۸.

4.. راغب اصفهانی، مفردات، ص۱۶۶.

5.. ابن فارس، معجم مقاییس اللغة، ج۵، ص۴۴۶.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
260

تفکرات واهی خود را از دیگران برتر بدانیم و بر دیگران فخرفروشی کنیم.

ما این را خیر پنداری می‏نامیم؛ چون ملاک خیر در پیشگاه الهی غیراز معیاری است که در نظر ابلیس خود نمایی می‏کند. ملاک خیر ماده خلقت نیست، بلکه در جهان‏بینی خداوند، ملاک، تقوا و خویشتن‏داری است: (َلِبَاسُ ٱلتَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ).۱ ای‏بسا انسان خاکی که بر اثر قرب به پروردگار مقامش از جبرائیل ملک بالاتر برود و در شب معراج از ملک مقرب الهی سبقت ‏گیرد، درحالی‏که خلقت انسان از خاک است، ولی ملک سرشتی نوری دارد.

خلاصه واژه «خیر» در جهان‏بینی الهی با جهان‏بینی شیطانی متفاوت است. در جهان‏بینی الهی، تقوا ملاک خیر بودن قرار دارد، حال آنکه در جهان‏بینی شیطانی، ماده خلقت به عنوان معیار خیر بیان می‏شود.

نوع تقابل «خیر» و «شر»

اثبات شد که میان خیر و شر، تقابلی در سطح واژگان وجود دارد. با استناد به کتب لغت و با توجه با آیات قرآن، تقابل این دو واژه امری مسلم انگاشته می‏شود. بین انواع تقابل که در فصل نخست بیان شد، تقابل خیر و شر از نوع تقابل تضاد است. در معناشناسی سنتی۲ و جدید، تضاد به عنوان گونه‏ای از تقابل به شمار می‏آید.۳ به عبارتی تضاد و تقابل در معناشناسی، عموم و خصوص من‏وجه هستند. البته تقابل نسبت به تضاد از عمومیت بیشتری برخوردار است. لغت‏نامه‏ها نیز اقسام گوناگونی از تقابل را در معناشناسی به کار برده‏اند که جملگی از آن با عنوان واژگان متضاد بیان می‏کنند.۴

1.. اعراف: ۲۶.

2.. ابن سینا، الشفاء، مقدمه، ص۲۱.

3.. صفوی، درآمدی بر معناشناسی، ص۱۱۷.

4.. همان، ص۱۱۸.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1046
صفحه از 347
پرینت  ارسال به