تقابل تضاد در معناشناسی بین دو امر وجودی واقع میگردد که نهایت بُعد میان آنها وجود داشته باشد.۱ اینگونه به نظر میرسد که در معناشناسی جدید۲ تضاد و تقابل به یک معنا به کار میرود، ولی در معناشناسی سنتی تضاد گونهای از تقابل است که بین دو امر وجودی واقع میگردد، درحالیکه بین آنها نهایت بُعد وجود دارد.۳
وقتی به واژگان خیر و شر التفات میشود، تقابل تضاد بین این دو واژه مشاهده میگردد؛ زیرا از طرفی بین این دو واژه نهایت بعد وجود دارد، ضمن اینکه خیر و شر دو امر وجودیاند. از این رهگذر، مواردی هم که این دو واژه کاربست قرآنی دارند، تحت عنوان تقابل تضاد جای میگیرند.
واژه «النعمة»
از واژگانی که در تقابل مفهومی با واژه «شر» قرار دارد، واژه «نعمت» است. این واژه هم در کتب لغت و هم در آیات قرآن در تقابل با مشقت به کار میرود. برای اثبات این ادعا ابتدا به بیان معنای پایه این واژه در کتب لغت پرداخته میشود.
معنای لغوی واژه «النعمة»
واژه «النعمه» با فتح و کسر نون آمده است. معجم مقاییس اللغه میگوید: «النون و العین و المیم». فروعات این سه حرف بسیار است، اما با همه کثرت واژگانی، جملگی بر ترفه (فراخی و وسعت در نعمت)۴ و زندگی خوش و صلاح دلالت دارد.۵
1.. طوسی، الجوهر النضید، ص۳۲.
2.. صفوی، درآمدی بر معناشناسی، ص۱۱۷.
3.. الشهرزوری، رسائل الشجرة الالهیة فی علوم الحقائق الربانیة، ص۱۵۸.
4.. راغب اصفهانی، مفردات، ص۱۶۶.
5.. ابن فارس، معجم مقاییس اللغة، ج۵، ص۴۴۶.