و داد و ستد را رها کنید که این برای شما بهتر است اگر بدانید).۱
در نگاهی کلی به موارد یادشده، چند نتیجه به دست میآید:
الف - تمام موارد بعد از انجام یک سری اعمال انحرافی دستوراتی به صورت امر و نهی وارد میشود؛
ب - خیر در نگاه قرآن، برگشت از انحرافی فکری یا عملی است که فرد با آن درگیر بوده؛
ج - «خیر» وصفی اضافی است؛ یعنی در مواردی که باید یکی از دو چیز انتخاب شود، این واژه به کار میرود؛
د - انسان فکر میکند منتخب او خیر است؛ لذا حتی گاهی برای رسیدن به آن از هیچ کوششی دریغ نمیکند. در آیات متعددی از قرآن خداوند سبحان متذکر میشود که انسان بر اثر جهل، خیر واقعی خویش را وامیگذارد و مجدانه پیجوی شر است، حال آنکه نمیداند؛۲
ی - در موارد متعددی خیر با جمله «إِنْ کنْتُمْ تَعْلَمُونَ» و در یک مورد (لَعَلَّکمْ تَذَکرُونَ) آمده و این بیان میدارد که انسان مواردی را برای خویش خیر نمیداند و از آن گریزان است، حال آنکه خداوند آن را برایش خیر دانسته و در مسیرش قرار میدهد.
اطلاق خیر بر خدا
اگرچه خداوند سبحان خیر علیالاطلاق است، لیکن قرآن کریم، آنطور که سایر اسما را بر خدا اطلاق میکند، کلمه «خیر» را به عنوان یک اسم برای خداوند اطلاق نمیکند. در قرآن عبارت «هو الاول والاخر والظاهر والباطن» آمده است،