مزمل از همنشینی فعل «تجدوه» پس از واژه «خیر» و همنشینی «و ما تقدموا لانفسکم» قبل از این واژه به دست میآید که مراد از «خیر» هر عمل صالحی خواهد بود که انسان انجام میدهد؛ چون هر آنچه انسان انجام دهد، نزد خداوند محفوظ میماند و در روز قیامت آن عمل و حاصل آن، دیده خواهد شد. برخی مراد از خیر در این آیات را عمل صالح میدانند:۱
(وَ أَقِيمُوا ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتُوا ٱلزَّكَوٰةَ وَ مَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ ٱللَّهِ إِنَّ ٱللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ؛ و نماز را برپا دارید و زکات بدهید، و هر چه برای خودتان از کار نیک پیش بفرستید آن را در نزد خداوند خواهید یافت، حقّا که خدا به آنچه میکنید بیناست).۲
(وَ أَقِيمُوا ٱلصَّلَوٰةَ وَ ءَاتُوا ٱلزَّكَوٰةَ وَ أَقْرِضُوا ٱللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا وَ مَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ ٱللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَ أَعْظَمَ أَجْرًا وَ ٱسْتَغْفِرُوا ٱللَّهَ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ؛ «و نماز را بر پا دارید و زکات بپردازید و خدا را قرضی نیکو دهید و آنچه از عمل خیر برای خود پیش میفرستید آن را در نزد خدا نیکوتر و با پاداشی بزرگتر خواهید یافت. و از خدا طلب آمرزش کنید، زیرا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است).۳
با استفاده از آیات دیگری از قرآن، میتوان این استفاده را کرد که مراد از خیر در این آیات، صدقه مستحبی است. در سوره بقره درباره وصیت آمده است: (كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ ٱلْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَيْرًا ٱلْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَ ٱلْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى ٱلْمُتَّقِينَ؛ بر شما نوشته و مقرر شده که چون یکی از شما را مرگ فرا رسد اگر مالی از خود باقی گذارده برای پدر و مادر و نزدیکان خود به