25
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

دومی عدم وجود واجب‏الوجود است که شر تلقی می‏شود.

ابن‏سینا و فارابی خیر را کمال وجودی می‏دانند و شر را عدم آن کمال مطلق معنا می‏کنند.۱ سهروردی نیز دلیل گمراهی مجوس در قول به ثنویت را جهت امکانی صادر اول دانسته، این سبک نگرش را دلیل ضلالت آنها به شمار می‏آورد. او امکان و عدم را منبع شر دانسته، معتقد است ثنویون برای شر، ّ هستی مستقلی قائل هستند؛ درحالی‏که شرّ جز عدم کمال نبوده، خود فاقد ذات است. امور وجودی نیز از آن روی شرّ به شمار می‏آیند که به فقدان نوعی از کمال می‏انجامند. شرور از ملازمات ذاتی ماهیات‏اند. آنها نمی‏توانند جز این باشند که هستند. او با توضیح اینکه شرّ عدم است و عدم مستقیماً به فاعل منتسب نمی‏شود، می‏گوید: پس اَعدام مبدأ مستقلی ندارند.۲ شهید مطهری سابقه این فکر را به یونان باستان به‏ویژه منتسب به افلاطون برمی‏گرداند و معتقد است که متأخرین این نظریه را بهتر و بیشتر بررسی کرده‏اند.۳

فلاسفه شر را به دو قسم ذاتی و عرضی تقسیم می‏کنند. شر ذاتی عدم است؛ آن هم عدمی که شیء وجود آن کمال را اقتضا نموده است.۴ یک سنگ شأنیت بینایی ندارد، لذا در تبیین فلاسفه، نابینایی برای سنگ شر نیست؛ اما همین نابینایی برای انسان که شأنیت داشتن آن کمال را دارد شر تلقی می‏شود. اگر در چیزی عدم مطلق نباشد، آن چیز شر نیست. به عبارتی اگر بهره‏ای از وجود در چیزی باشد، آن چیز اگرچه خیر محض نیست، اما شر ذاتی نیز نمی‏باشد. البته از این حیث که در درون آن ماده است و ماده طبعش قوه است، آن چیز

1.. ابن‏سینا، التعلیقات، ص۷۲ - فارابی، الاعمال الفلسفیه، ص۳۶۲.

2.. سهروردی، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج۴، ص۸.

3.. مطهری، مجموعه آثار، ج۱، ص۱۴۹.

4.. محقق داماد، القبسات، ص۴۳۲.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
24

معنای گذشته برای شر، آن را نقیض خیر می‏داند.۱ راغب اصفهانی نیز خیر را آن چیزی معنا می‏کند که همگان به آن رغبت دارند و آنچه را مردم به آن بی‏رغبت‏اند، شر می‏شمرد.۲ برخی نیز شر را «الشدة» معنا نموده‏اند.۳ با توجه به آنچه از کتب لغت نقل شد، حد و مرز شر و تفاوت آن با دشواری‏ها مشخص نشد؛ لذا گویا لغویین بین رنج و شر رابطه این‏همانی و تساوی برقرار می‏دانند. به عبارتی شر در نگاه لغت‏دانان، همان رنج و مشقت است.

شر از منظر فلاسفه

نقش پیش‏فرض‏ها و حتی علایق در اندیشه متفکران پررنگ جلوه می‏کند. از این رهگذر پیش‏فرض‏های فلسفی در دستاوردهای علمی فلاسفه به صورت سایه‏روشن دیده می‏شود. نگاه وجودشناختی در اندیشه‏های فلسفی برجسته است؛ لذا وقتی مقوله شر در اندیشه فلسفی مورد تحلیل قرار می‏گیرد، معمولاً با رویکرد وجودشناختی بررسی می‏شود. تعدادی از حکما، شر را عدم یا مساوق با عدم می‏دانند، همان‏گونه که خیر را وجود دانسته‏اند.۴برخی دیگر خیر را در حقیقت کمال وجود که همان واجب‏الوجود باشد و شر را عدم آن لحاظ نموده‏اند‏.۵ بین این دو عدم تفاوت وجود دارد: در یکی منظور عدم شیء است، مانند تاریکی که عدم نور است و عدم نور شر تلقی می‏گردد؛ ولی عدم در

1.. طریحی، مجمع البحرین، ج۳، ص۳۴۴.

2.. راغب أصفهانی، مفردات ألفاظ القرآن، ج۱، ص۴۴۸.

3.. احمد مختار، الاشتراک و التضاد فی القرآن الکریم، ص۴۶.

4.. ابن‏سینا، الشفاء (الالهیات)، ص۲۹۵؛ ابن‏سینا و میر محمد باقر الداماد، القبسات، ص۳۳۸؛ صدرالمتألهین، شرح أصول الکافی، ج۳، ص۲۷۷؛ قطب‏الدین الرازی، الهیات المحاکمات مع تعلیقات الباغنوی، ص۴۰۶؛ فخرالدین الرازی، شرح الفخر الرازی علی الاشارات (شرحی الاشارات)، ج۲، ص۷۹.

5.. الاعسم، المصطلح الفلسفی عند العرب، ص۳۰۶.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1354
صفحه از 347
پرینت  ارسال به