اینکه چرا ما بهترین را انتخاب میکنیم، میتواند دلیلهای متعددی همچون هماهنگی آن چیز با میل و اراده ما، رساندن ما به هدفمان، نزدیک ساختن انسان به مقصد و منتهای آمالش، و دهها هدف از این دست داشته باشد. لذا آنچه ما را در رسیدن به سعادت، بهتر کمک میکند، آن برایمان «خیر» به شمار میآید. پس هر چیزی زمانی «خیر» تلقی میشود که با چیز دیگری مقایسه شود و نسبت به آن چیز مؤثر باشد؛ وگرنه هر چیزی به خودی خود تنها خودش است؛ نه خیر میباشد و نه شر.
تقابل «خیر» و «شر»
همانگونه که بیان شد، لغویون غالباً واژه «خیر» را ضد شر معنا میکنند؛۱ لذا در کتب لغت این دو واژه در تقابل با یکدیگر به کار میروند. در آیات قرآن نیز شواهدی وجود دارد که این دو واژه مقابل یکدیگر قرار دارند: (كُتِبَ عَلَيْكُمُ ٱلْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ وَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَئْا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَئْا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَٱللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ؛ بر شما کارزار (با کفار) نوشته و مقرر شد و حال آنکه برای شما ناخوشایند است، و بسا چیزی را خوش ندارید و آن برای شما بهتر است، و بسا چیزی را دوست دارید و آن برای شما بدتر است، و خدا میداند و شما نمیدانید، این آیه شاهد خوبی برای اثبات این مدعی میباشد).۲
در آیه مذکور «تکرهوا» در مقابل «تحبوا» قرار دارد. خداوند میفرماید: ایبسا از امری کراهت دارید، اما آن امر برای شما خیر است و ایبسا امری را دوست دارید، ولی برای شما شر است. همانگونه که «تحبوا» و «تکرهوا» در تقابل با یکدیگرند، دو واژه «خیر» و «شر» نیز در مقابل با یکدیگر قرار میگیرند.