235
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

علامه، خیر را صفت مشبهه می‏داند نه افعل تفضیل. وی از مؤیدات این مطلب بیان می‏کند: «واژه خیر در مواردی به کار می‏رود که معنای افعل تفضیل نمی‏دهد»؛ مانند آیه شریفه: (قُلْ مَا عِندَ ٱللَّهِ خَيْرٌ مِّنَ ٱللَّهْ؛ بگو: آنچه در نزد خداست از لهو و از تجارت بهتر است).۱ اینجا دیگر نمی‏شود گفت معنای خیر «بهتر بودن آنچه نزد خداست از لهو» می‏باشد؛ برای اینکه در لهو خوبی نیست تا آنچه نزد خداست بهتر باشد. همچنین است آیه کریمه: (وَلاَ تَنكِحُوا ٱلْمَشْرِكَاتِ حَتَّىٰ يُؤْمِنَّ وَلَأَمَةٌ مُّؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكَةٍ؛ و زن‏های مشرک را به همسری مگیرید تا ایمان بیاورند، و البته کنیزی با ایمان از زنی آزاد و مشرک بهتر است).۲

ابوهلال درباره فرق بین «خیر» و «نعمت» می‏گوید: انسان می‏تواند برای خودش خیری یا نفعی برساند، اما نمی‏تواند نعمتی برای خویش مهیا سازد. به نظر او با این نگاه، خیر و نفع همانند یکدیگرند. او تقابل بین نفع و ضرر را این‏گونه بیان می‏دارد: نفع لذت بردن از طریق انجام فعل یا انجام مسببات لذت و «ضرر» درد کشیدن از طریق انجام یا مهیا نمودن اسباب رنج است.۳

او به تفاوت ظریف بین «خیر» و «منفعت» نیز توجه دارد. ابو هلال منفعت را در معصیت موجود می‏داند و از قرآن چنین شاهد می‏آورد: (يَسْأَلُونَكَ عَنِ ٱلْخَمْرِ وَٱلْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا؛ از تو درباره شراب و قمار می‏پرسند، بگو: در ارتکاب آن دو گناهی است بزرگ و سودهایی (مادی) برای مردم، و گناه آنها بزرگ‏تر از سودشان است).۴ او در ادامه بیان می‏دارد: «و حال آنکه خیر اصلاً در منفعت جاری نخواهد بود».۵

1.. جمعه: ۱۱.

2.. بقره: ۲۲۱.

3.. عسکری، فروق اللغویة، ص۲۳۰.

4.. بقره: ۲۱۹.

5.. عسکری، فروق اللغویة، ص۵۱۷.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
234

که ارزش‏گذاری انسان به واسطه امتحان حاصل می‏گردد و امر امتحان با توجه به وجود خیر و شر و تقابل بین این دو و تعامل بشر با این دو مقوله است. خلاصه تقابل بین خیر و شر اساس بنای نظام عالم است.۱

معنای لغوی واژه «خیر»

لغویین معمولاً واژه «خیر» را ضد شر معنا کرده‏اند.۲ لسان العرب «خیور» را جمع خیر دانسته، معتقد است برای اینکه از واژه «خیر» اراده تفضیل کنیم باید قیدی را به آن بیفزاییم؛ مثلاً بگوییم: «فلانة خَیرُ الناسِ یا فلانٌ خَیرُ الناس». او اصرار دارد که برای فایده دادن معنای تفضیل، نباید «خیر» را بدون قید یا حتی به وزن «افعل» آورد؛ یعنی نباید «اخیر» بیان گردد؛ زیرا خود این واژه به معنای «افعل» است.۳ راغب هر آنچه را نسبت به آن رغبت باشد «خیر» می‏داند. همچنین او خیر را ضد «شر» می‏داند.۴ جوهری «خیرات» را جمع «خیره» به معنای «فاضله» از هر چیزی معنا می‏کند.۵

برخی۶ معتقدند ریشه این واژه از «أخیر» می‏آید. علامه طباطبائی۷ این قول را تأیید نمی‏کنند. وی معتقد است اگر واژه خیر مخفف اخیر بود، باید همه قواعد جاری در افعل تفضیل در آن جاری می‏بود؛ یعنی باید بتوان مشتقاتی چون افاضل و فضلی و فضلیات را از آن مشتق کرد؛ درحالی‏که کلمات خیره، اخیار، خیرات از مشتقات واژه «خیر» هستند.

1.. طاهر بن عیسی، المقابله فی القرآن الکریم، ص۸۲.

2.. ابن‏منظور، لسان العرب، ج۴، ص۲۴۶؛ جوهری، الصحاح، ج۲، ص۶۵۱.

3.. ابن‏منظور، لسان العرب، ج۴، ص۲۴۶.

4.. راغب أصفهانی، المفردات الفاظ القرآن، ص۳۰۰.

5.. جوهری، الصحاح، ج۲.

6.. طریحی، مجمع البحرین، ج۳، ص۲۹۷؛ ابن‏عاشور، التحریر و التنویر، ج۱۱، ص۱۹۶.

7.. طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۱۳۲ - ۱۳۳.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1369
صفحه از 347
پرینت  ارسال به