«ایمان» کمی دشوار است؛ زیرا در همین سوره دو واژه در مقابل یکدیگر ذکر میشوند: (قَالَتِ ٱلْأَعْرَابُ ءَامَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَ لَٰكِن قُولُوا أَسْلَمْنَا ؛ بادیهنشینان گفتند: ما ایمان آوردیم. بگو: ایمان نیاوردید، بلکه بگویید اسلام آوردیم)؛۱ اما وقتی به عدم وجود هممعنایی به معنای واقعی آن توجه کنیم، میتوان دو واژه ایمان و اسلام را در مراحلی با یکدیگر هم معنا دانست.
با توجه به سوره حجرات، واژه ایمان و اسلام به عنوان هممعنا مطرح میشوند: (يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُل لَّا تَمُنُّوا عَلَىَّ إِسْلَامَكُم بَلِ ٱللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَاكُمْ لِلْإِيْمَانَ؛ آنها بر تو منّت مینهند که اسلام آوردهاند بگو: اسلامتان را بر من منّت ننهید بلکه این خداست که بر شما منّت دارد به سبب آن که شما را به ایمان هدایت نموده است).۲ در نتیجه میتوان ادعا کرد که اسلام و ایمان در تقابل با کفر مطرح شدهاند و این دو واژه در مراتبی با یکدیگر هممعنا هستند.
واژه «خیر»
یکی از واژگانی که تقابل اساسی و روشن با واژه «شر» دارد، واژه «خیر» است. این واژه هم در کتب لغت (در صفحه بعد بحث میشود) و هم در آیات قرآن در تقابل با واژه «شر» به کار میرود. از این جهت، برای تبیین و اثبات تقابل این دو واژه با یکدیگر، نخست باید معنای اساسی و پایه آن را در کتب لغت پیجویی کرد و سپس با توجه به آیات قرآن، کاربست قرآنی آن را تحلیل و بررسی نمود.
اهمیت تقابل خیر و شر تا حدی مورد اهتمام و توجه است که برخی اقامه دنیا و آخرت توسط پروردگار را بر اساس مقابله خیر و شر میدانند. با این بیان