انسان را با واژه «مس» بیان میکند، ولی نعمت و رحمت را با مشتقات واژه «ذق» ذکر مینماید. بیان شد که ادراک با مسِ سطحی است همانگونه که ادراک با ذوق و چشیدن عمیقتر حاصل میشود. تأثیر روانشناسی این نحوه تبیین از دشواریها روشن است. این تبیین از سختی کمک میکند تا فرد رنجدیده در مصاف ناملایمات عنان صبر از کف ندهد و جزع و فزع نکند.
نجات از آتش و رسیدن به بهشت، از نشانههای رستگاری در قرآن معرفی میگردد: (فَمَن زُحْزِحَ عَنِ ٱلنَّارِ وَأُدْخِلَ ٱلْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ؛ پس هر که را از آتش دور دارند و به بهشت درآورند حقّا کامیاب شدهاند).۱ برای ورود به بهشت صبر بر مشقات شرط است: (أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا ٱلْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ ٱلَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ ٱلْبَأْسَاءُ وَٱلضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا؛ آیا گمان کردهاید که داخل بهشت میشوید و حال آنکه هنوز حالات کسانی که پیش از شما درگذشتهاند برای شما نیامده! آنها را زیانهای مالی و بدنی رسید، و متزلزل و مضطرب شدند...).۲ رستگاری در جهانبینی قرآن مسبوق به صبر در سختیهاست. به تعبیری در دستگاه معنایی قرآن، بدون تحمل و صبر بر دشواریها رستگاری محقق نخواهد شد.