219
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

می‏شود: (وَ إِذَا غَشِيَهُم مَّوْجٌ كَالظُّلَلِ دَعَوُا ٱللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ ٱلدِّينَ؛ و هنگامی که موجی همچون ابرها، در سفرهای دریایی، آنها را بپوشاند خدا را با اخلاص می‏خوانند...).۱ گاهی خداوند از طریق درد و رنج در صدد تنبه بندگان غفلت‏زده خویش است و می‏خواهد یکتایی خویش را به آنها گوشزد نماید: (وَ إِذَا مَسَّكُمُ ٱلضُّرُّ فِى ٱلْبَحْرِ ضَلَّ مَن تَدْعُونَ إِلَّا إِيَّاهُ؛ و هنگامی که در دریا ناراحتی به شما برسد همه کس را جز او فراموش خواهید کرد).۲

اما در آیه مورد بحث از همنشینی واژه «سوء الحساب» با جمله (إِنَّ رَبَّكَ لَسَرِيعُ ٱلْعِقَابِ) فهمیده می‏شود که این عذاب سخت عقاب پروردگار است برای بندگان سرکش خویش. از این رهگذر مراد از سوء العذاب در این آیه را درد و رنجی می‏دانیم که بشر مستحق آن است.

رابطه سوء عذاب و خسران در قیامت

در سوره نمل در بیان عاقبت احوال کافران به قیامت آمده است: (أُولٰئِكَ ٱلَّذِينَ لَهُمْ سُوءُ ٱلْعَذَابِ وَ هُمْ فِى ٱلْأَخِرَةِ هُمُ ٱلْأَخْسَرُونَ)؛۳ «آنها کسانی هستند که برایشان عذاب سختی است و آن‏هایند که در آخرت زیان‏کارترند». این آیه کیفیت و کمیت این عذاب را بیان نمی‏کند، بلکه تنها می‏توان با تأکیدی که در پایان آیه بیان شده، شدت این عذاب را تخمین زد. گویا این شدت برخورد برای کسانی است که به روز قیامت کافرند. به عبارتی مشار الیه اسم اشاره «أُوْلئِک» کافران روز قیامت که در آیه قبلی ذکرشده است، هستند: (إِنَّ ٱلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْأَخِرَةِ).۴

1.. لقمان: ۳۲.

2.. اسرا: ۶۷.

3.. نمل: ۵.

4.. نمل: ۴.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
218

که متألم مستحق فشار و سختی نباشد. سیلی ویرانگر، تمام دارایی فردی را در کام خود فرو می‏برد و زلزله ارکان زندگی فردی را ویران می‏کند. ده‏ها بلا از این دست وجود دارد که می‏تواند فردی را از سریر عزت به ورطه ذلت و خواری بکشاند، درحالی‏که مکروهی هم مرتکب نگردیده تا استحقاق آن را داشته باشد.

یکی از مواردی که قرآن به آلام استحقاقی تصریح دارد، در سوره اعراف است: (وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكَ لَيَبْعَثَنَّ عَلَيْهِمْ إِلَىٰ يَوْمِ ٱلْقِيَامَةِ مَن يَسُومُهُمْ سُوءَ ٱلْعَذَابِ إِنَّ رَبَّكَ لَسَرِيعُ ٱلْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ؛ به یاد آور آن‎گاه که پروردگار تو اعلام نمود مسلماً تا روز قیامت بر آنان (بر یهود) کسانی را می‏انگیزاند که همواره بر آنها عذابی سخت روا دارد، همانا پروردگار تو زود کیفر و در عین حال بسیار آمرزنده و مهربان است).۱

در این آیه، خداوند این رنج و مشقت را با واژه «سُوءَ الْعَذابِ» بیان می‏کند. این آیه برای بیان شدت رنج و تعب از واژگان مختلفی بهره می‏برد. واژه «یسومونکم» که با سوء العذاب نیز همنشین شده، برای بیان استمرار است؛ یعنی فرعونیان همواره در صدد اذیت و آزار سبطیان بودند. در تفسیر صافی برای تبیین «یسومونکم» آمده است: «یسُومُونَکمْ کانوا یعذّبونکم».۲ «کانوا یعذبون» به معنای استمرار در رنج و عذاب است. چنان‏که پیش‏تر نیز بیان شد، واژه «یسومونکم» به معنای به سختی انداختن می‏آید.۳

خداوند بندگان را به دلایل گوناگونی به آلام ابتدایی مبتلا می‏کند. در قرآن گاهی بازگشت به خداوند و درخواست مخلصانه از او به عنوان دلیل ابتلا ذکر

1.. اعراف: ۱۶۷.

2.. فیض کاشانی، تفسیر الصافی، ج۱، ص۱۲۸.

3.. ابن منظور، لسان العرب، ج۱۲، ص۳۱۱.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1104
صفحه از 347
پرینت  ارسال به