سبحان آن را بیان کرده است: (وَالَّذِینَ کذَّبُوا بِآیاتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیثُ لا یعْلَمُونَ وَأُمْلِی لَهُمْ إِنَّ کیدِی مَتِینٌ؛ و آنها که آیات ما را تکذیب کردند تدریجاً از آن راه که نمیدانند گرفتار مجازاتشان خواهیم کرد و به آنها مهلت میدهیم زیرا طرح و نقشه من قوی است).۱
آیات قرآن تضرع و زاری را به عنوان حکمت بأساء و ضراء ذکر کردهاند. این حقیقت را قرآن با دو واژه «یضَّرَّعُونَ» و «یتَضَرَّعُونَ» بیان میکند: آیه (أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یضَّرَّعُونَ)۲ و آیه (وَلَقَدْ أَرْسَلْنا إِلی أُمَمٍ مِنْ قَبْلِک فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یتَضَرَّعُونَ).۳ البته هر دو واژه از یک ریشهاند و تنها «تاء» در یتَضَرَّعُونَ به «ضاد» تبدیل شده است و به صورت فعل «یضَّرَّعُونَ» درآمده است. این از ویژگیهای باب افتعال است.۴ مرحوم طبرسی از زجاج نقل میکند که «لعل» برای امیدواری میآید، ولی ازآنجاکه امیدواری درباره خداوند معنا ندارد، منظور این است که ما برای آنها فقر و بیماری قرار دادیم تا امیدی که بندگان خوب ما به تضرع و استغاثه آنها داشتند، تحقق یابد. همچنین در داستان فرعون به حضرت موسی و هارون علیهما السّلام میگوید: (لَعَلَّهُ یتَذَکرُ أَوْ یخْشی؛ باشد که بپذیرد یا بترسد).۵ یعنی شما امیدوارید که فرعون ایمان بیاورد؛ بروید و او را نصیحت نمایید، ولی خداوند به حال او عالم است.۶
«الضَّرَع» و «التَّضَرُّع» به معنای تذلل و خواری آمده و تضرع به درگاه الهی،