میکند و میفرماید: برخی انسانها در این آزمون سخت موضعی منفعلانه گرفتند و موجب زحمت و عذاب خویش شدهاند: (اَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا یأْتِکمْ مَثَلُ الَّذینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا؛ آیا گمان کردهاید که داخل بهشت میشوید و حال آنکه هنوز حالات کسانی که پیش از شما درگذشتهاند برای شما نیامده! آنها را زیانهای مالی و بدنی رسید، و متزلزل و مضطرب شدند).۱
در جهانبینی الهی، استقامت و پایداری در برابر سختیها، برای رستگاری و دخول در بهشت، به عنوان شرط لحاظ میگردد. ترسیدن و لغزیدن در مواجهه با مشقات موجب رد شدن در آزمون الهی میشود. به عبارتی رستگاری و فوز بدون انجام امتحان و پیروزی در نظام تصوری قرآن جایگاهی ندارد.
رابطه تضرع و دشواریها
در بررسی واژگان «بأساء» و «ضراء» با همنشینی واژه «تضرع» با این دو واژه مواجه میشویم. همنشینی تضرع با این دو واژه، همنشینی غایی است. به عبارتی تضرع و زاری دلیل وجود بأساء و ضراء ذکر میشوند. تعبیر (بِالْبَأْساءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یضَّرَّعُونَ) دو جا در قرآن کریم آمده است: (وَلَقَدْ أَرْسَلْنا إِلی أُمَمٍ مِنْ قَبْلِک فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یتَضَرَّعُونَ)؛۲ (وَما أَرْسَلْنا فی قَرْیةٍ مِنْ نَبِی إلَّا أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یضَّرَّعُونَ).۳
«ضرع» و «تضرع» برای تذلل میآیند؛ لذا تضرع به سوی خدا همان خشیت معنا میشود.۴ برخی۵ معتقدند واژه خشوع بیشتر در حالاتی که در