پس از گذران گرفتاریهای گذشته جا دارد برادر خویش را تسلی دهد و او را از نگرانی بیرون آورد. به عبارتی «فَلا تَبْتَئِسْ» اعلام پایان دشواریهاست و از این طریق حضرت یوسف علیه السّلام به نوعی از برادر خویش رفع مشقت مینماید.
نصرت الهی در مصاف "بأس"
در بحث واژه «ضر» بیان داشتیم که انسان همواره در معرض انواع مشقات قرار میگیرد و پیوسته به دنبال قدرتی میگردد تا از او حمایت کند. همچنین بیان شد که خداوند میتواند بشر را در برابر سختیها کمک نماید. در بحث درباره این واژه نیز همانند واژه ضر، قرآن تنها خداوند را یاریرسان گرداب مشکلات معرفی میکند.
مؤمن آل فرعون وقتی به سوی قومش آمد، آنها را از عذاب الهی برحذر داشت و گفت: (فَمَنْ ینْصُرُنا مِنْ بَأْسِ اللَّهِ إِنْ جاءَنا؛ پس اگر عذابی بر ما بیاید چه کسی ما را در برابر عذاب خدا یاری میدهد).۱ این در حالی است که در آیه بعدی میفرماید: (وَقالَ الَّذِی آمَنَ یا قَوْمِ إِنِّی أَخافُ عَلَیکمْ مِثْلَ یوْمِ الْأَحْزاب ).۲ گفت میترسم همان بلایی که بر سر اقوام پیشین آمده بر سر شما نیز بیاید. اگر چنین شود، چه کسی غیر از خداوند شما را نجات میدهد.
از این رهگذر است که درباره واژه «بأس» نیز همانند واژه «ضر» میگوییم: تنها خداوند یاریرسان بشر در برابر دشواریهاست، اما بشر برای رفع سختیها به دنبال قدرتهای پوشالی میگردد.
واژه «بأساء»
آنچه درباره مشتقات واژه «بأس» مطرح شد، مشتقاتی بودند که کاربرد اندکی در قرآن داشتند؛ اما واژه «بأساء» تنها واژه اشتقاقی است که کاربردش نیز در