خداوند میفرماید: (وَالصَّابِرینَ فِی الْبَأْساءِ وَالضَّرَّاء وَحینَ الْبَأْسِ)۱ این آیه هر سه واژه بأساء، ضراء و بأس را با یک واژه «الصابرین» مرتبط میسازد. از این نحوه بیان معلوم میشود که صبر در بأساء و ضراء و حین بأس یکی است. به عبارتی وجه مشترکی در این سه واژه لحاظ میگردد که از یک واژه «الصابرین» برای هر سه استفاده میشود.
بهعلاوه صبر بر سختی در جایی معنا مییابد که انسان در سختی باشد. در گشایشهای زندگی صبر معنا ندارد، آنجا جایگاه شکر و سپاس است. انسان آنگاه باید زمام حلم را از دست ندهد و بیصبری نکند که در مصاف دشواریها میکوشد. لذا خدای حکیم میفرماید: (وَ ٱلصَّابِرِينَ فِى ٱلْبَأْسَاءِ وَ ٱلضَّرَّاءِ وَ حِينَ ٱلْبَأْسِ أُولٰئِكَ ٱلَّذِينَ صَدَقُوا وَ أُولٰئِكَ هُمُ ٱلْمُتَّقُونَ).۲
از طرفی خدای سبحان در آیه دیگری از قول رسولش و مؤمنین میفرماید: (مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّی یقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتی نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَریبٌ؛ آنها را زیانهای مالی و بدنی رسید، و متزلزل و مضطرب شدند، تا جایی که فرستاده خدا و کسانی که با او ایمان آورده بودند میگفتند: نصرت و یاری خدا چه زمانی میرسد؟ آگاه باشید که حتماً نصرت خدا نزدیک است).۳ معلوم میشود که اوضاع سخت و مشقتباری بود که حتی رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز از خداوند درخواست یاری میکند. در این آیه بأساء و ضراء با یکدیگر همنشین شدهاند، و درخواست یاری از خداوند برای هر دو مورد ذکر میشود.
خلاصه آنچه از لغت و آیات قرآن حاصل میگردد این است که در این سه