193
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

واژه وجه مشترکی وجود دارد که باید به سبب آن وجه مشترک صبر کرد و از خداوند سبحان درخواست یاری داشت و آن وجه مشترک همان مشقت و سختی است که در معنای هر سه واژه اشراب می‏شود.

مشتقات واژه بأس در قرآن

در قرآن واژگانی چند از ریشه «بأس» مشتق می‏گردد. برخی واژگان پرکاربرد هستند و برخی کاربردهای محدودی دارند. یکی از واژگان کم‏کاربرد واژه «الْبائِسَ» است که تنها یک بار در سوره حج ذکر شده است. خداوند سبحان پیامبرش را امر می‏کند تا مؤمنین را به انجام مناسک حج فراخواند و به مردم بگوید تا در منافع مادی و معنوی حج نظر کنند. در ادامه می‏فرماید: از گوشت حیوانات حلال گوشت در ایام معلومی بخورند و آن را به مستمندان نیز اطعام دهند: (لِیشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ وَیذْکرُوا اسْمَ اللَّهِ فی أَیامٍ مَعْلُوماتٍ عَلی ما رَزَقَهُمْ مِنْ بَهیمَةِ الْأَنْعامِ فَکلُوا مِنْها وَأَطْعِمُوا الْبائِسَ الْفَقیر ).۱

البائس در اینجا اسم مفعول است۲ و «الفقیر» صفت برای آن؛ لذا معنای جمله می‏شود: اطعام دهید بائسی را که فقیر است؛ یعنی فقیری که فقر شدیدی او را گرفته باشد. وقتی صفت و موصوف با این دو عنوان کنار هم قرار می‏گیرند، همان‏گونه که برخی مفسران نیز گفته‏اند، بر شدت ضر و فقر دلالت می‏نماید.۳

با همنشینی وصفی و موصوفی دو واژه الْبائِسَ و الْفَقیر استفاده می‏شود که «فقر» یکی از اقسام ضر و مشقت است. حتی می‏توان ادعا کرد که فقر دارای مراحلی

1.. حج: ۲۸.

2.. دعاس، اعراب القرآن الکریم، ج۲، ص۳۰۹.

3.. سیوطی، تفسیر الجلالین، ص۳۳۸؛ مراغی، تفسیر المراغی، ج۱۷، ص۱۰۹؛ طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۴، ص۳۷۱.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
192

خداوند می‏فرماید: (وَالصَّابِرینَ فِی الْبَأْساءِ وَالضَّرَّاء وَحینَ الْبَأْسِ)۱ این آیه هر سه واژه بأساء، ضراء و بأس را با یک واژه «الصابرین» مرتبط می‏سازد. از این نحوه بیان معلوم می‏شود که صبر در بأساء و ضراء و حین بأس یکی است. به عبارتی وجه مشترکی در این سه واژه لحاظ می‏گردد که از یک واژه «الصابرین» برای هر سه استفاده می‏شود.

به‏علاوه صبر بر سختی در جایی معنا می‏یابد که انسان در سختی باشد. در گشایش‏های زندگی صبر معنا ندارد، آنجا جایگاه شکر و سپاس است. انسان آن‏گاه باید زمام حلم را از دست ندهد و بی‏صبری نکند که در مصاف دشواری‏ها می‏کوشد. لذا خدای حکیم می‏فرماید: (وَ ٱلصَّابِرِينَ فِى ٱلْبَأْسَاءِ وَ ٱلضَّرَّاءِ وَ حِينَ ٱلْبَأْسِ أُولٰئِكَ ٱلَّذِينَ صَدَقُوا وَ أُولٰئِكَ هُمُ ٱلْمُتَّقُونَ).۲

از طرفی خدای سبحان در آیه دیگری از قول رسولش و مؤمنین می‏فرماید: (مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّی یقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتی نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَریبٌ؛ آنها را زیان‏های مالی و بدنی رسید، و متزلزل و مضطرب شدند، تا جایی که فرستاده خدا و کسانی که با او ایمان آورده بودند می‏گفتند: نصرت و یاری خدا چه زمانی می‏رسد؟ آگاه باشید که حتماً نصرت خدا نزدیک است).۳ معلوم می‏شود که اوضاع سخت و مشقت‎باری بود که حتی رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز از خداوند درخواست یاری می‏کند. در این آیه بأساء و ضراء با یکدیگر همنشین شده‏اند، و درخواست یاری از خداوند برای هر دو مورد ذکر می‏شود.

خلاصه آنچه از لغت و آیات قرآن حاصل می‏گردد این است که در این سه

1.. بقره: ۱۷۷.

2.. بقره: ۱۷۷.

3.. بقره: ۲۱۴.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1243
صفحه از 347
پرینت  ارسال به