نعمتی بچشانیم، حتماً خواهد گفت: سختیها و بلاها از من برفت و در آن حال سرمست و فخرفروش خواهد بود).۱ این آیه همانند آیه قبل، جمله (إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُور) را به عنوان بازخورد انسان درپی فرایند مشقت و نعمت ذکر میکند و سرمستی و فخرفروشی را به عنوان واکنش برخی از انسانها در برابر ملایمات و ناملایمات بیان میدارد.
ادبیات قرآنی، برخی مردم را در این فرایند استثنا میکند: (اِلَّا الَّذٖینَ صݩݧَݡبَݡرُوا وَعَمِلُوا الصّاٰلِحاٰتِ).۲ علیرغم یکسانی در مفهوم بین آیات مذکور در سوره هود و آنچه در آیه ۲۱ یونس آمده، از این استثنا روشن میشود «الناس» که در آیه ۲۱ سوره یونس آمده همه انسانها را شامل نمیشود. از این رهگذر همه انسانها هنگام وجود ملایمات و بروز ناملایمات واکنش یکسانی نخواهند داشت. برخی به دنبال مکر در آیات الهی هستند و برخی در صدد کفران نعمت و فخر فروشی، ولی برخی دیگر با صبر و انجام اعمال صالح، به نتیجه الهیِ فرایند ملایمات و ناملایمات میرسند.
گاهی این فرایند گشایش پس از مشقت نیست، بلکه مشقت بعد از گشایش شکل میگیرد: (وَلَئِنْ أَذَقْنَا الْإِنْسانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْناها مِنْهُ إِنَّهُ لَیؤُسٌ کفُور؛ و بیشک اگر به انسان رحمتی از جانب خویش بچشانیم سپس آن را از او سلب کنیم همانا او سخت نومید شونده و کفرانکننده میباشد).۳ سلب رحمت، خود مشقتی است؛ لذا این روند مشقت پس از گشایش خواهد بود. به عبارتی اول راحتی بوده، در پی آن سختی پیش میآید و در این مورد، انسان ناامید و