179
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

واکنش انسان در مصاف دشواری‏ها

می‏توان آیات تبیین‏کننده فرایند ملایمات و ناملایمات را به سه گروه تقسیم و آنها را تحلیل معناشناسی کرد: یک دسته آیات درباره مشقات صحبت می‏کنند: «ضَرَّاءَ مَسَّتْهُم» و دسته دیگر آیاتی هستند که از گشایش‏ها و انعام الهی سخن می‏گویند: «أَذَقْناهُ نَعْماءَ» یا «َذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَة». قبلاً درباره این دو گروه آیات مطالبی بیان شد. آنچه در این بخش تحلیل معناشناسی خواهد شد، دسته‏ای متفاوت با آن دو دسته قبل است.

گروه سوم، آیاتی هستند که تعامل انسان را در برابر نعمت‏ها پس از تحمل دشواری بیان می‏دارند. افراد در برابر این رویداد چه برخوردی از خود نشان می‏دهند؟ آیا برخورد آنها در پی اهداف این رخداد خواهد بود؟ یعنی آیا با آمدن دشواری‏ها و گشایش‏ها، تذکر و انابه و در نهایت تقرب به خداوند انجام می‏گیرد، یا بشر سر کش‏تر از این است که در این فرایند متنبه گردد؟

با توجه به آیات مرتبط به این نتیجه می‏رسیم که برخورد همه انسان‏ها در این رخداد یکسان نیست. گروهی نه‏تنها سربه‏راه نمی‏شوند که راه سرکشی و طغیان را در پیش می‏گیرند: (وَإِذا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً مِنْ بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُمْ إِذا لَهُمْ مَکرٌ فی آیاتِنا).۱ جمله (إِذا لَهُمْ مَکرٌ فی آیاتِنا) به عنوان پاسخ، همنشین جمله اول (إِذا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً مِنْ بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُمْ) شده و نیرنگ و حیله ورزی را به عنوان واکنش برخی افراد در فرایند مشقت سپس رفع آن و چشاندن نعمت ذکر می‏نماید.

قرآن ضمن بیان گشایش‏ها پس از ورود سختی‏ها و بیان ناسپاسی عده‏ای در این زمینه می‏فرماید: (وَلَئِنْ أَذَقْناهُ نَعْماءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَیقُولَنَّ ذَهَبَ السَّیئاتُ عَنِّی إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُور؛ و اگر او را پس از سختی و پریشانی که به او رسیده خوشی و

1.. یونس: ۲۱.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
178

ضَرَّاءَ مَسَّتْهُمْ)۱ می‏فرماید: آنچه خداوند در عوض مشقت‏ها به او می‏دهد، از رحمت واسعه خداوندی است نه اینکه انسان مستحق جلب آن باشد.۲

خداوند درباره چشاندن رحمت می‏فرماید: «أَذَقْنَا النَّاسَ» و فاعل چشاندن را خود معرفی می‏کند؛ اما درباره ضراء می‏فرماید: «مِنْ بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُمْ». گویا آیه در صدد بیان این مطلب است که اگر رحمتی باشد از طرف خداوند خواهد بود، اما مشقت‏ها همیشه از طرف خداوند نیست و گاهی خود انسان موجب رسیدن دشواری بر خویش می‏گردد. برخی مفسران این‏گونه تعبیر آوردن در قرآن را از ادب قرآنی می‏دانند؛ همانند آیه (وَإِذا مَرِضْتُ فَهُوَ یشْفینِ)۳ که حضرت ابراهیم علیه السّلام مرض را به خود و شفا را به خدا نسبت می‏دهد.۴

در تفسیر آیه ۲۱ سوره یونس نوشته‏اند مردم مکه هفت سال دچار قحطی شدند؛ سپس از پیامبر درخواست کردند تا برایشان از خداوند درخواست گشایش کند.۵ با همنشینی واژه «مستهم» با واژه «الضراء» و آنچه درباره دو واژه مس و ذوق بیان کردیم، به این نتیجه می‏رسیم که مشقت‏های دنیوی حتی اگر هفت سال قحطی باشد، به نحوی که مشرکین را متوجه پیامبر سازد، باز هم مس مشقت است نه چشیدن مشقت. این تعبیر می‏تواند بیانگر این مطلب باشد که دشواری‏های دنیا هرچند طولانی باشند، باز در حد مس نمودن هستند؛ اما وقتی به دشواری قیامت می‏نگریم، آنها دیگر ذوق‏اند و چشیدن: (ذُوقُوا عَذابَ الْحَریقِ)؛ (ذُوقُوا عَذابَ الْخُلْد)؛ (ذُوقُوا عَذابَ النَّارِ).

1.. یونس: ۲۱.

2.. طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۰، ص۳۵.

3.. شعرا: ۸۰.

4.. آلوسی، روح المعانی، ج۶، ص۸۹؛ حقی بروسوی، روح البیان، ج۴، ص۲۹.

5.. طبرسی، جوامع الجامع، ج۲، ص۱۰۵.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1208
صفحه از 347
پرینت  ارسال به