واکنش انسان در مصاف دشواریها
میتوان آیات تبیینکننده فرایند ملایمات و ناملایمات را به سه گروه تقسیم و آنها را تحلیل معناشناسی کرد: یک دسته آیات درباره مشقات صحبت میکنند: «ضَرَّاءَ مَسَّتْهُم» و دسته دیگر آیاتی هستند که از گشایشها و انعام الهی سخن میگویند: «أَذَقْناهُ نَعْماءَ» یا «َذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَة». قبلاً درباره این دو گروه آیات مطالبی بیان شد. آنچه در این بخش تحلیل معناشناسی خواهد شد، دستهای متفاوت با آن دو دسته قبل است.
گروه سوم، آیاتی هستند که تعامل انسان را در برابر نعمتها پس از تحمل دشواری بیان میدارند. افراد در برابر این رویداد چه برخوردی از خود نشان میدهند؟ آیا برخورد آنها در پی اهداف این رخداد خواهد بود؟ یعنی آیا با آمدن دشواریها و گشایشها، تذکر و انابه و در نهایت تقرب به خداوند انجام میگیرد، یا بشر سر کشتر از این است که در این فرایند متنبه گردد؟
با توجه به آیات مرتبط به این نتیجه میرسیم که برخورد همه انسانها در این رخداد یکسان نیست. گروهی نهتنها سربهراه نمیشوند که راه سرکشی و طغیان را در پیش میگیرند: (وَإِذا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً مِنْ بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُمْ إِذا لَهُمْ مَکرٌ فی آیاتِنا).۱ جمله (إِذا لَهُمْ مَکرٌ فی آیاتِنا) به عنوان پاسخ، همنشین جمله اول (إِذا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً مِنْ بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُمْ) شده و نیرنگ و حیله ورزی را به عنوان واکنش برخی افراد در فرایند مشقت سپس رفع آن و چشاندن نعمت ذکر مینماید.
قرآن ضمن بیان گشایشها پس از ورود سختیها و بیان ناسپاسی عدهای در این زمینه میفرماید: (وَلَئِنْ أَذَقْناهُ نَعْماءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَیقُولَنَّ ذَهَبَ السَّیئاتُ عَنِّی إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُور؛ و اگر او را پس از سختی و پریشانی که به او رسیده خوشی و