اهل او را به او باز گرداندیم. حتی مثل آنچه را از او گرفتیم به او دادیم. همه اینها به دلیل رحمت ماست. به عبارتی حتی وقتی به حضرت ایوب علیه السّلام هم التفات میشود، از باب رحمت الهی توجه میشود.
واژه «ضراء»
«الضراء» به معنای «الشده» آمده است.۱ ابناثیر «الضراء» را «حالة آلتی تضر و هی نقیض السراء» معنا کرده و «رجل ضریر» را به معنای مرد بد حال میداند.۲ ازآنجاکه قرآن کریم در برابر ضراء امر به صبر نموده و فرموده: (وَالصَّابِرینَ فِی الْبَأْساءِ وَالضَّرَّاء؛ شکیبایان در بأساء و ضراء)،۳ با این تعبیر به این نتیجه میرسیم که در «ضراء» نیز نوعی مشقت نهفته است؛ زیرا اگر سختی نداشت امر به صبر در آن معنا نمیداشت.
در قرآن سه بار از واژه «ضراء» استفاده شده است:
۱. (وَإِذا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً مِنْ بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُم؛ و چون مردم را پس از سختی و رنجی که به آنان رسیده رحمت و راحتی بچشانیم).۴
۲. (وَلَئِنْ أَذَقْناهُ نَعْماءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ؛ اگر او را پس از سختی و پریشانی که به او رسیده خوشی و نعمتی بچشانیم).۵
۳. (وَلَئِنْ أَذَقْناهُ رَحْمَةً مِنَّا مِنْ بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْه؛ و اگر او را پس از آنکه آسیب و ضرری به او رسیده، رحمتی از جانب خود بچشانیم).۶ آنچه در این بخش