نتیجه به دست میآید که واژه «ضر» از واژگان جانشین واژه «شر» است.
مشتقات واژه «ضر» را میتوان به دو قسم اسم و فعل تقسیم کرد: برخی مشتقات این واژه حالت اسمی دارند و برخی به حالت فعلیاند. مشتقات فعلی این واژه جملگی در قالب فعل ماضی و مضارع آورده شدهاند. فعل مضارع در حالت عادی بر وقوع فعل یا حالتی در زمان حال یا آینده دلالت دارد و معنای آن نیز خبری است.۱
افعالی که در قالب فعل مضارع از ریشه «ضر» در قرآن آمدهاند، از نظر معنا هیچکدام نمیتوانند جانشین واژه «شر» باشند. حتی در اغلب موارد، مضارع این واژه در برابر مضارع واژه نفع قرار میگیرد: (ماٰ لاٰ یَضُرݦݦُّݣݣهݧُۥ وَماٰ لاٰ یَںݩݐݨْفَعُهݩ)؛۲ یا آیه (ماٰ لاٰ یَںݩݐݨْفݧَعݩݧُںݩݐاٰ وَلاٰ یَضُرݦݦݩُّݣݣناٰ).۳ در یک مورد هم، بن مضارع این واژه، دلالت بر عدم اختیار و اجبار و اکراه انسان دارد: (وَمݧَݡنݨْ كَڡݧݐَرَ فَاُمَتِّعُهݩݧُۥ قَلٖیلݩًا ثُمَّ اَضْطَرݦُّهݨݨُۥݨٓ اِلٰى عَذاٰبِ الںݩݦݩݐݨّاٰرِ؛ و هر که کفر ورزد اندکی او را برخوردار میکنم سپس او را به عذاب آتش گرفتار میسازم).۴ این موارد شاهدی بر ادعای ماست که مشتقات مضارع واژه «ضر» از حیث معنا در آیات قرآن جانشین واژه «شر» نیستند.
اما مشتقات این واژه در قالب فعل ماضی، با دو واژه «اضْطُر و اضْطُرِرْتُم» بیان میشود. در همه موارد کاربرد این دو واژه در کتاب الهی، بحث درباره حلیت خوردن گوشت میته در حالت اضطرار است. به عبارتی در همه موارد، قرآن در صدد تبیین جواز اکل میته در مواقع غیراختیار است؛ آنجا که انسان برای رفع جوع و نجات از مرگ چارهای به جز خوردن گوشت میته ندارد: (اِںݧݐَّماٰ