145
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

شدن۱ آمده است. لغویین «الیأس» را به ضد رجاء۲ معنا کرده‏اند. برخی برای یأس و قنوط یک معنا قائل هستند و اختلاف بین این دو واژه را تنها در متعلق و مورد می‏دانند.۳ با این تعریف معنای آیه چنین خواهد شد: ملول نمی‏شود انسان از درخواست نمودن خیر، اما همین که شری به او می‏رسد، ناامید می‏گردد. از طرفی برخی آیات قرآن ناامیدی از خداوند را یکی از صفات کفار معرفی نموده‏اند: (إِنَّهُ لا ییأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إلَّا الْقَوْمُ الْکافِرُونَ).۴ به‏درستی جز کافران از رحمت خدا نومید نگردند. خلاصه اینکه مراد از «الْإِنْسانِ» در آیه ۸۳ اسرا۵ همه انسان‏ها نیست.

تعامل منفی انسان با شر در تحلیل همنشینی واژگان

قرآن ضمن مذمت رذیله‏ای از انسان می‏فرماید: (وَ إِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى ٱلْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَ نَٔا بِجَانِبِهِ‏وَ إِذَا مَسَّهُ ٱلشَّرُّ فَذُو دُعَاءٍ عَرِيضٍ؛ و هر گاه به انسان نعمتی عطا کنیم (از ما) روی می‏گرداند و خود را دور می‏کشد، و چون شر و ضرری به او رسد مشغول دعای مصرّانه و گسترده می‏گردد).۶ اگرچه این آیه همانند آیه ۴۹ فصلت در بیان مذمت انسان است، اما مطلب این دو آیه به صورت کاملاً متضاد با یکدیگر مطرح می‏شوند. در آیه ۴۹ بیان می‏شود که انسان هنگام رنج ناامید و سرخورده می‏شود، حال آنکه در این آیه انسان هنگام سختی دست به دعا برداشته، از خداوند استمداد می‏جوید.

1.. ابن‏منظور، لسان العرب، ج۱۲، ص۲۸۰.

2.. ابن‏منظور، لسان العرب، ج۶، ص۲۶۰.

3.. قرشی، قاموس القرآن، ج۶، ص۴۲.

4.. یوسف: ۸۷.

5.. (وَاِݣݣذݢݢآٰ اَنْعَمݨْناٰ عَلَى الْاِںݧݐْساٰنِ اَعْرݨݨَضَ وَنَـݘاٰى بِجاٰنِبِهٖ وَاِݣݣدݩݩݐݢݢاٰ مَسݩَّݡهݩُ الشَّرُّ كاٰنَ یݦَـݘݧݧُوسًا)؛ «و چون انسان را نعمت بخشیم اعراض می‏کند و خود را از ما دور می‏سازد و چون او را شرّی در رسد سخت نومید می‏گردد».

6.. فصلت: ۵۱.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
144

شر نیز همانند دیگر رخدادهای عالم، دارای تأثیراتی خواهد بود. گروهی از واژگان همنشین «شر» قابلیت این را دارند که با توجه به ارتباط موجود بین آنها، بازخورد و بازتاب واکنش‏های بشر را در مواجهه با پدیده شر نشان دهند. این واژگان در شکل شماره ۷ بیان شده است.

شکل ۷

واژه «شر» در موضع رفع، بیانگر معنای خاص و تبیین‏کننده تأثیری خاص از شر بر انسان و زندگی انسانی است. یکی از مواضع رفعی برای واژه «شر» موضع فاعلیت است.۱ وقتی شر به عنوان فاعل فعل قرار می‏گیرد، نقش تأثیرگذاری را ایفا می‏کند. آیه‏ای که شر در آن به عنوان فاعل نقش ایفا می‏کند، بیانگر تأثیر شر بر زندگی انسان خواهد بود.

واژگان قرآنی اثر رنج را بر روی انسان یأس و سرخوردگی معرفی می‏کنند و انسان را در برابر آنها منفعل می‏دانند: (لاٰ یَسْئَمُ الݨْاِںݧݐݨْساٰنُ مِنݨْ دُعآٰءِ الݨْحݧݩݩݐَىݔݧݧݩݧْرِ وَاِنݧݨݨْ مَسݩَّݡهݩُ الشَّرُّ فَىݭݫݔݩَݘݧݧُوسٌ قَںݧݧݐݩُوݣݣطٌ؛ هرگز انسان از طلب خیر خسته و سیر نمی‏شود، و چون شری و آسیبی به او رسد نومید گردد).۲ «سآم» در لغت به معنای ملول

1.. خوانساری، شرح غررالحکم و دررالکلم، مقدمه، ص۷.

2.. فصلت: ۴۹.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1081
صفحه از 347
پرینت  ارسال به