خاطر میشود و حال آنکه آنچیز برای ما شر است، درحالیکه ما آن را خیر میپنداشتیم و همینطور بالعکس، گاهی چیزی موجب رنجش خاطر انسان میشود و حال آنکه آنچیز خیر است.
دلیل اینکه خداوند بندگان را به وسیله شر امتحان میکند چیست؟ آیا رنج دادن و سختی بخشیدن، جنبه مقدمی دارد یا ذیالمقدمه است؟ جمله (كُلُّ نَڡݧݐݧْسٍ ذݢݢآٰئِقَةُ الْمَوْتِ) با واژه «نَبْلُوکمْ» همنشین میشود. وقتی به موارد استعمال این جمله مراجعه میشود، در هر سه مورد که این جمله به کار رفته، صحبت از قیامت و روز رستاخیز است.
در یک مورد پس از بیان (کلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْت) صحبت از دادن اجر افراد و بیان رستگاری واقعی است: (كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ ٱلْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ ٱلْقِيَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ ٱلنَّارِ وَأُدْخِلَ ٱلْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ؛ هر جانداری (به ناچار) چشنده مرگ است، و جز این نیست که پاداشهای شما در روز قیامت تماماً داده میشود. پس هر که را از آتش دور دارند و به بهشت درآورند، حقا که کامیاب شده است).۱
روز اجر و رهایی از آتش در قیامت است؛ چنانکه خود آیه نیز به آن تصریح دارد، و در یک مورد پس از بیان (كُلُّ نَڡݧݐݧْسٍ ذݢݢآٰئِقَةُ الْمَوْتِ) صحبت از بازگشت به پیشگاه الهی به میان میآید: (كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ ٱلْمَوْتِ ثُمَّ إِلَيْنَا تُرْجَعُونَ)۲ و در آیه مورد بحث، پس از بیان (كُلُّ نَڡݧݐݧْسٍ ذݢݢآٰئِقَةُ الْمَوْتِ) صحبت از امتحان به شر آمده و سپس از بازگشت نزد خداوند سخن گفته میشود: (نَبْلُوکمْ بِالشَّرِّ وَالْخَیرِ فِتْنَةً وَإِلَینا تُرْجَعُون).۳ با توجه به همنشینی این واژگان با آنچه از قیامت در این آیات