امتحان یک سنت الهی است و درباره تمام بندگان، مؤمن و کافر، پیامبر و افراد امت جاری میگردد. آیاتی۱ ابتلاء را به ضمیر «کم» اضافه کردهاند. اگرچه برخی از این آیات در مورد خاص نازل شدهاند، اما طبق قاعده اصولی «ان المورد لا یخصص لعموم العام»۲ ضمیر از عمومیتش نمیافتد. بهعلاوه واژه «الانسان» در دو مورد متعلق فعل ابتلا قرار گرفته است: (إِنَّا خَلَقْنَا ٱلْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ؛ در حقیقت ما انسان را از نطفهای مرکب از مختلطها آفریدیم که بیازماییم).۳ (فَأَمَّا ٱلْإِنسَانُ إِذَا مَا ٱبْتَلَاهُ رَبُّهُ؛ اما انسان هر گاه که پروردگارش او را آزمایش کند).۴
«ال» در الانسان الف و لام جنس است و مراد نوع بشر است.۵ درباره پیامبران نیز این سنت جاری است: (وَاِذِ ابݨْٮݧݩݩݑَلٰٓى اِٮݓݧݨْراٰهٖیمَ رَبُّهُ بِكَلِماٰتٍ؛ و به یاد آور هنگامی که ابراهیم را پروردگارش به اموری بیازمود).۶ همچنین درباره حضرت سلیمان علیه السّلام میفرماید: (قَالَ هَٰذَا مِن فَضْلِ رَبِّى لِيَبْلُوَنِى ءَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ؛ این از فضل پروردگار من است تا مرا بیازماید که آیا سپاسگزاری میکنم یا کفران میورزم).۷
ابزار امتحانی گاهی برای ما مبهم است؛ مانند آنچه درباره حضرت ابراهیم علیه السّلام وارد شده است: (وَاِذِ ابݨْٮݧݩݩݑَلٰٓى اِٮݓݧݨْراٰهٖیمَ رَبُّهُ بِكَلِماٰتٍ). منظور از این کلمات چیست؟ برای ما مشخص نیست؛ اما در معمول موارد به نحوی مواد امتحانی