مشرکین به معاد اعتقاد نداشتند تا مؤمنین را در قیامت جزء اشرار بدانند. به عبارتی آنها اعتقاد به آخرت نداشتند تا مؤمنین را اشرار آخرتی پندارند.
میدان معنایی حکمت شر در تحلیل واژگان همنشین
خداوند حکیم است و فعلی را بیهوده خلق نمیکند. از این جهت وجود مشقات در عالم بدون حکمت و دلیل نیست. در برخی آیات قرآن، حکمت شرور را با صراحت بیان کردهاند. در این بخش تلاش میشود تا با بیان واژگان همنشین شر، حکمت شرور تبیین گردد.
قرآن مواردی را به عنوان حکمت شر بیان میدارد، اما ازآنجاکه حکمتهایی چون تضرع و تنبه، با واژه شر همنشین نشدهاند، درباره آنها در فصل همنشینها بحث نمیشود و ازآنجاکه این حکمتها با واژگان بأساء و ضراء همنشین شده و این دو واژه به عنوان واژگان جانشین شر مطرحاند، در فصل جانشینها مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرند.
طبق تصریح آیات قرآن، یکی از حکمتهای وجود شرور امتحان است. خداوند میفرماید: (نݧَٮݫݓݧݨݨݧْلݦُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالݨْحݧݧݩݐݧَݡیݧݧݧݧݩْرِ فݫِٮݠݠݧݑݨْںݧݩݧݐݨَهݩݩݧݩݑݩً؛ شما را با بدیها و خوبیها آزمایش میکنیم).۱ از این رهگذر، یکی از میدانهای معنایی مهم در مسئله شرور، میدان معنایی حکمت شر است. از همنشینی واژه شر با واژگان «نَبْلُوکمْ - فِتْنَة» به این میدان معنایی رهنمون میشویم. ازآنجاکه برخورد افراد در برابر شرور یکسان نیست و افراد در برابر شر برخوردی متفاوت دارند، قرآن با استفاده از واژگان، تأثیرپذیری بشر در برابر شرور را بیان میدارد و لذا گستره میدان معنای حکمت شرور شکل میگیرد.