همانگونه که روشن است واژه «شر» در این دو آیه هیچ ارتباطی به پدیده شر و مسئله شرور ندارد؛ بلکه شر در این موارد بیشتر به عنوان فعل تفضیل مورد استفاده قرار میگیرد تا جهانبینی الهی را درباره شر و افراد شرور تبیین کند.
ویژگیهای بدترین جنبنده کدام است؟ در انتهای یکی از دو آیه مذکور صفت بدترین جنبندگان را میآورد و در پایان آیه دیگر مصداق آن را مشخص مینماید. در انتهای آیه ۲۲ آمده (الصݧݧُّمݨݨُّ الْبُكْمُ الَّذٖینَ لاٰ یَعْقِلُون). این افراد چه کسانی هستند؟ قرآن میفرمایید: (الَّذٖینَ كَڡݧݐَرُوا فَهݧݩُمݨݨْ لاٰ یݦݩُؤݨْمݫِںݧݩݐُونَ). برخی مفسران «الصم» را نشنیدن حق و «البکم» را عدم نطق به حق معنا کردهاند؛ یعنی کسانی که حق را نمیشنوند و به حق نطق نمیکنند، بدترین جنبندگان هستند.۱
اما اینکه آیا قرآن در بیان تشبیه آنها با دواب است یا خیر؟ فخر رازی دو قول را در اینجا نقل میکند. او میگوید: قولی کفار را به جنبندگان تشبیه نموده و در مقام بیان شباهتهای بین دواب و کفار است و قولی این بیان را تشبیه ندانسته، بلکه قرآن آنها را چهارپایانی فرض نموده که چنین صفاتی دارند و خداوند در مقام مذمتگویی از کفار است.۲ البته این بیان از معناشناسی آیات استفاده نمیشود.
معناشناسی شر در همنشینی با بندگی طاغوت
یهودیان مسلمانان را به سخریه میگرفتند: (وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى ٱلصَّلَوٰةِ ٱتَّخَذُوهَا هُزُوًا وَلَعِبًا؛ هنگامی که (آنها را) به سوی نماز بخوانید، آن (دعوت به نماز) را به باد استهزا و بازی میگیرند).۳ قرآن درباره دلیل این سخریه میفرماید: (قُلْ یآٰ اَهْلَ الݨݦْكِتاٰبِ هَلْ تَنْقِمُونَ مِںݦݩݩݐّآٰ اِلّاݦݦݩݩٰݠٓ اَنْ ءاٰمَنّاٰ بِاللّٰهِ وَمآٰ اُنݧْزِلَ اِلَیْںݩݦݐاٰ وَمآٰ اُنݧْزِلَ مِنݨْ قَبݧْلُ؛ بگو ای اهل