131
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

کتاب آیا به ما خرده می‏گیرید؟ جز اینکه به خداوند یگانه، و به آنچه بر ما نازل شده، و به آنچه پیش از این نازل گردیده است ایمان آورده‏ایم).۱ در آیه بعد خداوند به پیامبر می‏فرماید که بدتر از این را به یهودیان متذکر شود: (قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُم بِشَرٍّ مِّن ذَٰلِكَ مَثُوبَةً عِندَ ٱللَّهِ مَن لَّعَنَهُ ٱللَّهُ وَغَضِبَ عَلَيْهِ وَجَعَلَ مِنْهُمُ ٱلْقِرَدَةَ وَٱلْخَنَازِيرَ وَعَبَدَ ٱلطَّاغُوتَ أُولٰئِكَ شَرٌّ مَّكَانًا وَأَضَلُّ عَن سَوَاءِ ٱلسَّبِيلِ؛ بگو: آیا به شما خبر دهم از کسانی که کیفرشان در نزد خداوند بدتر است؟ آنها کسانی هستند که خدا آنان را لعنت کرده و بر آنها غضب نموده و برخی از آنان را به صورت بوزینگان و خوک‏ها درآورده و کسانی که طاغوت را پرستیدند. آنهایند که جایگاهشان بدتر و از راه راست گمراه‏ترند).۲

ازآنجاکه «شر» در این آیه افعل تفضیل۳ و «مکانا» تمییز است،۴ آیه مذکور با ذکر «مکانا» به عنوان تمییز برای شر ضمن روشن نمودن جهت شر، درصدد بیان مقایسه بین ایمان مسلمین و کفر و عناد یهود است. اگرچه ایمان مسلمانان هرگز شنیع نخواهد بود تا کفر یهود از آن شنیع‏تر گردد، اما همان‏گونه که برخی۵ مفسران نیز بیان نموده‏اند، آیه در مقام مجادله با یهود است و با مقبولات آنها درباره قبح ایمان مسلمانان بحث می‏کند.

رسول خدا صلی الله علیه و آله در استدلال با یهود، قصد اقناع آنها را دارد. لذا ابتدا صحت گفتار آنها را مفروض می‏انگارد تا بگوید اگر ایمان مسلمین بنا بر تصور شما

1.. مائده: ۵۹.

2.. مائده: ۶۰.

3.. درویش، اعراب القرآن و بیانه، ج۲، ص۵۱۳

4.. همان، ج۲، ص۵۱۴.

5.. طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۶، ص۲۹؛ ابوالفتوح رازی، روح الجنان و روض الجنان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص۴۵.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
130

همان‏گونه که روشن است واژه «شر» در این دو آیه هیچ ارتباطی به پدیده شر و مسئله شرور ندارد؛ بلکه شر در این موارد بیشتر به عنوان فعل تفضیل مورد استفاده قرار می‏گیرد تا جهان‏بینی الهی را درباره شر و افراد شرور تبیین کند.

ویژگی‏های بدترین جنبنده کدام است؟ در انتهای یکی از دو آیه مذکور صفت بدترین جنبندگان را می‏آورد و در پایان آیه دیگر مصداق آن را مشخص می‏نماید. در انتهای آیه ۲۲ آمده (الصݧݧُّمݨݨُّ الْبُكْمُ الَّذٖینَ لاٰ یَعْقِلُون). این افراد چه کسانی هستند؟ قرآن می‏فرمایید: (الَّذٖینَ كَڡݧݐَرُوا فَهݧݩُمݨݨْ لاٰ یݦݩُؤݨْمݫِںݧݩݐُونَ). برخی مفسران «الصم» را نشنیدن حق و «البکم» را عدم نطق به حق معنا کرده‏اند؛ یعنی کسانی که حق را نمی‏شنوند و به حق نطق نمی‏کنند، بدترین جنبندگان هستند.۱

اما اینکه آیا قرآن در بیان تشبیه آنها با دواب است یا خیر؟ فخر رازی دو قول را در اینجا نقل می‏کند. او می‏گوید: قولی کفار را به جنبندگان تشبیه نموده و در مقام بیان شباهت‏های بین دواب و کفار است و قولی این بیان را تشبیه ندانسته، بلکه قرآن آنها را چهارپایانی فرض نموده که چنین صفاتی دارند و خداوند در مقام مذمت‏گویی از کفار است.۲ البته این بیان از معناشناسی آیات استفاده نمی‏شود.

معناشناسی شر در همنشینی با بندگی طاغوت

یهودیان مسلمانان را به سخریه می‏گرفتند: (وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى ٱلصَّلَوٰةِ ٱتَّخَذُوهَا هُزُوًا وَلَعِبًا؛ هنگامی که (آنها را) به سوی نماز بخوانید، آن (دعوت به نماز) را به باد استهزا و بازی می‏گیرند).۳ قرآن درباره دلیل این سخریه می‏فرماید: (قُلْ یآٰ اَهْلَ الݨݦْكِتاٰبِ هَلْ تَنْقِمُونَ مِںݦݩݩݐّآٰ اِلّاݦݦݩݩٰݠٓ اَنْ ءاٰمَنّاٰ بِاللّٰهِ وَمآٰ اُنݧْزِلَ اِلَیْںݩݦݐاٰ وَمآٰ اُنݧْزِلَ مِنݨْ قَبݧْلُ؛ بگو ای اهل

1.. آلوسی، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، ج۵، ص۱۷۶.

2.. رازی، مفاتیح الغیب، ج۱۵، ص۴۶۹.

3.. مائده: ۵۸.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1368
صفحه از 347
پرینت  ارسال به