هستند. لذا معنای آیه چنین میشود: بهدرستی که کفار از اهل کتاب و مشرکین در آتش جهنم به طور ابدی خواهند ماند، آنها بدترین انسانها هستند.
صدر آیه نمیفرماید کافران، بلکه میفرماید: «الَّذِینَ کفَرُوا». به عبارتی به جای ذکر موصوف از صفت استفاده میکند؛ زیرا با این بیان، دلیل شر بودن کافران را بیان میدارد. آنها اگر شر البریه هستند، به دلیل کفر آنهاست. ازاینروی در این تحقیق گفته میشود: همانگونه که کافران شر البریهاند، کفر نیز شرِ اعمال و بینشها خواهد بود.
«البریه» به معنای خلق آمده است.۱ این واژه در آیه ۶ سوره بینه مضافالیه «شر» و در آیه ۷ همین سوره مضافالیه «خیر» واقع شده است. این بدان معناست که خلقت همه یکسان است و آنچه موجب میشود تا انسان بهترین خلق خدا گردد، ایمان و عمل صالح است. (اِنَّ الَّذٖینَ ءاٰمَنݧݧُوا وَعَمِلُوا الصّاٰلِحاٰتِ اُولٰٓىݧݧݩݩݩݘݫݫِكَ هُمݨݦݨْ خَیْرُ الْبَرِیَّة؛ مسلّما کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند، آنهایند که بهترین مخلوقاتاند).۲ همینطور کفر و شرک موجب میشود تا این خلق، شر البریه گردند.
مشرکین مکه طعنه میزدند که چرا قرآن به صورت دفعی بر پیامبر نازل نشده است؛ مگر ادعای پیامبر این نیست که قرآن کتاب آسمانی است، پس چرا همانند تورات نزولی دفعی و یکپارچه ندارد؟ کتاب الهی و آسمانی باید به صورت کامل و تامالاجزاء نازل گردد، نه به صورت قطعهقطعه و بخشبخش، آن هم در طول تاریخ و به مناسبتهای گوناگون. مشرکان نزول تدریجی قرآن را دلیل بر غیرآسمانی بودن آن میدانستند. قرآن از زبان آنها چنین میفرماید: (وَ