103
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

تحلیل شر بر اساس همنشینی با واژه علم

در برخی موارد، واژه شر در قرآن، با واژگانی همنشینی می‏کند که حوزه ماهیت شر را با حوزه معرفتی در هم می‏آمیزد. در آیات قرآن، مشتقات واژگان علم، حسب و عقل با واژه شر همنشین گردیده است. تحلیل و بررسی این آیات، در حوزه مباحث خیر و شر ضروری است، همچنین بررسی این آیات برای پاسخگوی به مسئله شر، راه‏گشا است.

در قرآن یه وجود نوعی رابطه بین علم و شر اشاره دارد، در برخی موارد شر پنداری به جای خیر و گاهی خیر پنداری جانشین شر می‏گردد. ازآنجاکه ملاک خیر و شر با مصالح و مفاسد بندگان گره خورده و بندگان نسبت به این معیار آگاهی کافی ندارند، خداوند عدم علم را دلیل این پندار غلط می‏داند.

(کتِبَ عَلَیکمُ الْقِتالُ وَهُوَ کرْهٌ لَکمْ وَعَسی أَنْ تَکرَهُوا شَیئاً وَهُوَ خَیرٌ لَکمْ وَعَسی أَنْ تُحِبُّوا شَیئاً وَهُوَ شَرٌّ لَکمْ وَاللَّهُ یعْلَمُ وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛ جهاد در راه خدا، بر شما مقرر شد، درحالی‏که برایتان ناخوشایند است. چه‏بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال آنکه خیرِ شما در آن است؛ و یا چیزی را دوست داشته باشید، حال آنکه شرِّ شما در آن است. و خدا می‏داند، و شما نمی‏دانید).۱

اگرچه واژه «شر» بر رخدادها و پدیده‏های عالم دلالت دارد و در تحلیل آن باید نگاه هستی‏شناسانه داشت، اما در برخی موارد از ارتباط این واژه با واژگان حوزه معرفت شناسی، جایگاه معرفت در تحلیل مفهومی و بیان مصداق «شر» مشخص می‏گردد. به عبارتی برای فهم دقیق پدیده شر نباید از جایگاه علم در تبیین هستی‏شناسی این پدیده غفلت ورزید.

توجه به این نکته که خدای حکیم و قادر، عالِم به رنج و سختی انسان است،

1.. بقره: ۲۱۶.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
102

«مَنْ لَعَنَهُ اللَّهُ وَغَضِبَ عَلَیهِ» بدل از «بِشَرٍّ» است.۱ شر از تنقمون، که در آیه قبلی آمده «قُلْ یا أَهْلَ الْکتابِ هَلْ تَنْقِمُونَ مِنَّا» یعنی عیب‏جویی کردن، کسی است که دور از رحمت الهی و در دایره سخط و غضب پروردگار قرار گرفته و به میمون و خوک تبدیل شده است. در دستگاه تصوری قرآن، این‏گونه زیستن شر معرفی می‏گردد.

تحلیل میدان معنای شر در ارتباط با انسان

تعداد زیادی از واژگان در قرآن وجود دارند که ارتباط میان شر و بخش‏های مختلف معرفتی و رفتاری انسان را تصویر سازی می‏کنند.

توصیف شر بر اساس همنشینی با واژگان حوزه معرفتی انسان

واژگان این حوزه، صبغه معرفتی دارند. با همنشینی واژه شر با واژگان این بخش، وجود ارتباط بین این واژه و حوزه معرفتی معلوم می‏گردد. واژگان این حوزه در شکل شماره ۴ ترسیم شده‏اند.

شکل ۴

1.. قمی، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، ج۴، ص۱۵۸.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1187
صفحه از 347
پرینت  ارسال به