باید مورد توجه و دقت قرار گیرد، این است که گاهی به دنبال شر مشقت و دشواری همراه است؛ لذا باید به دنبال مأمن و پناهگاه بود؛ چنانچه میفرماید: «قُلْ أَعُوذُ». نکته پایانی اینکه این مأمن جایی نیست جز سایه لطف و رحمت الهی.
توصیف شر در همنشینی با غضب و لعنت الهی
شر میتواند ارتباط مستقیم با غضب الهی داشته باشد. در جهانبینی قرآن، مورد لعن قرار گرفتن و دوری از رحمت الهی و ایجاد سخط و غضب پروردگار، نوعی شر لحاظ میگردد؛ حتی اگر انسان طبق محاسبات خود و دستگاه تصوری انسانمدارانهاش این را شر تلقی نکند. قوم یهود مسلمانان را به دلیل ایمان به خدا و رسول مورد شماتت قرار میدادند. قرآن بیان میدارد: آیا اینکه عدهای اهل ایمان باشند بدتر است یا مورد قهر و غضب خدا قرار گرفتن؟ (قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُم بِشَرٍّ مِّن ذَٰلِكَ مَثُوبَةً عِندَ ٱللَّهِ مَن لَّعَنَهُ ٱللَّهُ وَغَضِبَ عَلَيْهِ؛ بگو: آیا به شما خبر دهم از کسانی که کیفرشان در نزد خداوند بدتر است (از این مؤمنانی که شما بر آنها عیب میگیرید)؟ آنها کسانی هستند که خدا آنان را لعنت کرده و بر آنها غضب نموده است).۱
در نظام معرفت شناسی قرآنی تردیدی نیست که ایمان به خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله فعلی قبیح معرفی نمیگردد؛ اما اگر در این آیه آن را با اعمال و افکار اهل کتاب مقایسه میکند و میگوید: «کدامیک بدتر است» در مقام جدل است و لذا با چنین ادبیاتی سخن گفته میشود.
در ادامه میفرماید: آنها که بر اثر اعمالشان مورد لعن و غضب پروردگار واقع شدند و به صورت «میمون» و «خوک» مسخ گشتند، و همچنین کسانی که به پرستش طاغوت و بت مشغول شدند، موقعیتشان در این دنیا و جایگاهشان در روز قیامت بدتر خواهد بود.