توصیف شود، چیزی جز احسان بدون رقّت و رحم دلی نیست.۱ رحمت به معنای رقت و مغفرت نیز میآید.۲ در کتب لغت، تعریفی از رحمت که دال بر ضدیت این واژه با «شر» باشد، یافت نشد.
اثبات تقابل واژه «رحمت» و «شر»
تقابل این دو واژه از کتب لغت فهمیده نمیشود؛ زیرا لغویین این دو واژه را در تضاد با یکدیگر معنا نکردهاند. در بین آیات قرآن نیز این دو واژه در تقابل با یکدیگر به کار نرفتهاند، مگر اینکه واژه «رحمت» در تقابل با واژگان جانشین شر قرار گیرد:
۱. ضُر: (وَ إِذَا مَسَّ ٱلنَّاسَ ضُرٌّ دَعَوْا رَبَّهُم مُّنِيبِينَ إِلَيْهِ ثُمَّ إِذَا أَذَاقَهُم مِّنْهُ رَحْمَةً؛ و چون مردم را سختی و زیانی برسد، پروردگار خود را درحالیکه به سویش انابه و بازگشت دارند میخوانند؛ سپس چون از جانب خود رحمتی به آنها بچشاند).۳
۲. ضراء: (وَ إِذَا أَذَقْنَا ٱلنَّاسَ رَحْمَةً مِّنْ بَعْدِ ضَرَّآٰءَ مَسَّتْهُمْ؛ و چون مردم را پس از سختی و رنجی که به آنان رسیده رحمت و راحتی بچشانیم).۴
۳. سیئه: (وَ إِذَا أَذَقْنَا ٱلنَّاسَ رَحْمَةً فَرِحُوا بِهَا وَ إِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ؛ و چون مردم را رحمتی بچشانیم (مانند، امنیت و وسعت روزی) سرمستی میکنند. و چنانچه بدی به آنها برسد).۵