271
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

مؤمنانِ ضعیف‏الایمان است. منافقان عدم حضور در میدان‏های جنگ و عدم حضور در کنار مؤمنین را نوعی فرصت به شمار می‏آورند و آن را یکی از نعمت‏ها می‏دانند؛ درحالی‏که نظام قرآنی، امر به جهاد و همراهی با رسول خدا در میادین جنگی را به عنوان یکی از موارد توصیه خود می‏داند. قرآن بین مجاهدین و تماشاچیان میادین جنگی تفاوت قائل است: (لَّا يَسْتَوِى ٱلْقَاعِدُونَ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِى ٱلضَّرَرِ وَٱلْمُجَاهِدُونَ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ؛ بازنشستگان مؤمنان از جهاد که ضرر جسمی و عذر دیگری ندارند هرگز با جهادگران در راه خدا به مال‏ها و جان‏هایشان یکسان نیستند).۱ نظام تصوری قرآن مجاهدین را برتر می‏داند: (ففَضَّلَ ٱللَّهُ ٱلْمُجَاهِدِينَ عَلَى ٱلْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا). از این جهت در نظام قرآنی، کندی در امر جهاد و نبودن با مؤمنین در سختی‏های آن، یک نعمت به شمار نمی‏آید و حال آنکه این امر در نظام اندیشه سست عنصران نوعی فرصت و تنعم به شمار می‏آید.

واژه «رحمت»

اگرچه واژه «رحمت» و «شر» در قرآن در تقابل با یکدیگر قرار نگرفته‏اند، اما این واژه با واژگان جانشین واژه «شر» در تقابل با یکدیگر مطرح شده‏اند. تقابل واژه «رحمت» با واژگان «ضر» (با فتح و با ضم ضاد) در متن قرآن وجود دارد.

معنای لغوی واژه «رحمت»

«رَحْمَة» به معنای نرمی و نرمخویی بیان می‏شود. نیکی کردن به طرف مقابل، از اقتضائات این واژه است و گاهی درباره مهربانی و نرم‏دلی بطور مجرّد و گاهی در معنی احسان و نیکی کردن به کار می‏رود. هرگاه خداوند با این واژه

1.. نساء: ۹۵.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
270

ابن‏عاشور ذیل تفسیر این آیه می‏گوید: «نسیان، غفلت نمودن حافظه از امری است که از پیش معلوم بوده».۱

نگاه انحرافی و تقابل «مصیبة» و «نعمة»

«مصیبت» به معنای امری ناخوشایند است که بر انسان وارد می‏شود.۲ گروهی از مسلمانان برای شرکت در جهاد کندی می‏کردند و در جبهه حاضر نمی‏شدند. هنگامی که مؤمنین در جهاد دچار مصیبتی می‏شدند، آن گروه دلیل عدم ورود مصیبت را برای خودشان، نعمتی از سوی خداوند می‏دانستند: (وَإِنَّ مِنكُمْ لَمَن لَّيُبَطِّئَنَّ فَإِنْ أَصَابَتْكُم مُّصِيبَةٌ قَالَ قَدْ أَنْعَمَ ٱللَّهُ عَلَىَّ؛ و همانا از شما کسی هست که کندی می‏کند پس اگر به شما مصیبتی برسد می‏گوید: خداوند مرا متنعم نموده که من با آنها حاضر نبودم).۳

اینکه این گروه، منافقین بودند یا مؤمنینِ ضعیف‏الایمان،۴ در اصل موضوع تأثیری ندارد؛ زیرا آنها به کندی در امر جهاد «لَیبَطِّئَنَّ» خرسند بودند و عدم حضور با مؤمنینِ راستین را یک نعمت می‏انگاشتند: (قَالَ قَدْ أَنْعَمَ ٱللَّهُ عَلَىَّ إِذْ لَمْ أَكُن مَّعَهُمْ شَهِيدًا؛ خدا با من لطف و عنایت داشت که من با آنها حاضر نبودم). قرآن در مقام مذمت و نکوهش این گروه است؛ زیرا کندی در امر جهاد، هیچ‏گاه مورد پسند خدای متعال نیست. از این رهگذر نعمت و مصیبت در تقابل با یکدیگر قرار دارند.

جهان‏بینی الهی درباره مصیبت، کاملاً متفاوت از جهان‏بینی منافقان و

1.. ابن‏عاشور، التحریر و التنویر، ج۲۴، ص۳۲.

2.. طریحی، مجمع البحرین، ج۲، ص۱۰۱.

3.. نساء: ۷۲.

4.. ابن‏عاشور، التحریر و التنویر، ج۴، ص۱۸۴.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1232
صفحه از 347
پرینت  ارسال به