طور پسندیده وصیت نماید. حقی بر عهده پرهیزکاران است).۱ به قرینه همنشینی واژه «خیرا» با واژه «ترک» به معنای باقی گذاشتن، مراد از «خیرا» در این آیه، مال خواهد بود.
از طرفی در سوره بقره نیز وقتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره انفاق میپرسند، خداوند میفرماید به آنها بگو: (يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَيْرٍ؛ از تو میپرسند که چه انفاق کنند، بگو: هر مالی را انفاق کنی).۲ باز میبینیم در این مورد نیز با همنشینی واژه «انفاق» با واژه «خیر»، مراد از خیر مال است.
با توجه به این دو آیه، استفاده میشود که در مواردی مراد از «خیر» انفاق مالی است: (ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکمْ مِنْ خَیرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ؛ و هر چه برای خودتان از کار نیک پیش فرستید آن را در نزد خداوند خواهید یافت).
ازآنجاکه در صدر آیه بحث «آتُوا الزَّکاةَ» مطرح میشود و مسئله انفاق واجب مطرح شده، دیگر نیازی به طرح انفاق واجب با جملهای جدید نیست. بنابراین مراد از «خیر» در «ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکمْ مِنْ خَیرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ» انفاق مستحبی است.
برخی آیات قرآن، مغفرت و رحمت و برخی دیگر فضل و رحمت الهی را به عنوان «خیر» معرفی میکنند. گروهی از مسلمانان برای جمعآوری مال دنیا از رفتن به جبهه خودداری میکردند. آیه نازل شد بر فرض که در راه خدا شهید شوید، مغفرت و رحمت الهی برای شما بهتر از مال دنیا خواهد بود: (وَلَئِن قُتِلْتُمْ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ أَوْمُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِّنَ ٱللَّهِ وَرَحْمَةٌ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ؛ و اگر در راه خدا کشته شوید یا بمیرید، حتماً آمرزش و رحمتی از جانب خداوند بهتر از آنچه