سحر، خیر و آن را از طرف خداوند میداند؛ اگرچه انسان با زمینهسازی خویش سبب نزول آن را فراهم میسازد.
خیر دنیوی و اخروی
ازآنجاکه واژه «خیر» در مقابل واژه «شر» است، همانگونه که شر به دنیوی و اخروی تقسیم میشود، خیر نیز به دو قسم خیر دنیوی و خیر اخروی تقسیم میگردد. آیات قرآن هر دو قسم را با صراحت بیان میدارد. خداوند در سوره آلعمران ضمن اینکه «خیر» را نتیجه فرایند تقوا معرفی میکند، میفرماید: برای متقین باغهای بهشتی در نظر گرفته میشود. در مرحله بعد تصریح مینماید که این «خیر» از جانب خداوند است و در نهایت میفرماید: آنچه از خدا برسد «خیر» است: (لَٰكِنِ ٱلَّذِينَ ٱتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا ٱلْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا نُزُلاً مِّنْ عِندِ ٱللَّهِ وَمَا عِندَ ٱللَّهِ خَيْرٌ لِّلْأَبْرَارِ ؛ لکن آنان که از پروردگارشان پروا داشتهاند، برای آنها بهشتهایی است که از زیر آنها نهرها جاری میشود، در آنجا جاودانهاند، به عنوان نخستین پذیرای از جانب خدا، و آنچه در نزد خداست برای نیکوکاران بهتر است).۱
آیه مذکور باغهای بهشتی را که متصف به خلود هستند به عنوان «خیر» معرفی میکند. در جهانبینی الهی خیر در دنیا منحصر نمیگردد و در نظام تصوری قرآن، گاهی چشمههای خیر در سرای آخرت به سوی بنده سرازیر میگردد.
البته در نظام تصوری قرآن، گاه مراد از خیر، خیر دنیوی است. سوره بقره، ضمن بیان اهمیت وصیت، واژه «خیرا» را با واژه «ترَک» همنشین مینماید. «الترک» به معنای رها ساختن چیزی آمده است:۲ (كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ