241
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

می‏دارد: (وَ يَدْعُ ٱلْإِنسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءَهُ بِالْخَيْرِ وَ كَانَ ٱلْإِنسَانُ عَجُولاً؛ و انسان شرّ و ضرر را می‏طلبد، همان‏گونه که خیر را می‏طلبد، و انسان شتابزده است).۱

قرآن مواردی را متذکر می‏شود که انسان بر اثر جهالت، خیر را رها می‏کند و مورد پست را برای خویش برمی‏گزیند. آیه ۶۱ بقره به بخشی از دون‏همتی قوم موسی اشاره می‏کند و نمونه‏ای از انتخاب غیراصلح توسط انسان را به تصویر می‏کشد:

(وَ إِذْ قُلْتُمْ يَامُوسَىٰ لَن نَّصْبِرَ عَلَىٰ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنبِتُ ٱلْأَرْضُ مِنْ بَقْلِهَا وَ قِثَّائِهَا وَفُومِهَا وَ عَدَسِهَا وَ بَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ ٱلَّذِى هُوَ أَدْنَىٰ بِالَّذِى هُوَ خَيْرٌ...؛ و زمانی که گفتید: ای موسی، ما هرگز بر یک رقم خوراک صبر نمی‏کنیم، پس پروردگار خود را در حق ما بخوان تا برای ما از آنچه زمین می‏رویاند از سبزی و خیار و سیر و عدس و پیازش بیرون آورد. موسی گفت: آیا شما به جای چیز بهتر چیز پست‏تر را می‏طلبید؟).۲

قوم موسی علیه السّلام به دلیل عدم تشخیص خیر واقعی، درخواست کردند که طعام الهی را که منّ و سلوا بود، با عدس، لوبیا، نخود و پیاز معاوضه گردد. لذا آن حضرت با تعجب از آنها می‏پرسد: (أَتَسْتَبْدِلُونَ ٱلَّذِى هُوَ أَدْنَىٰ بِالَّذِى هُوَ خَيْرٌ؛ آنچه بهتر است را با آنچه در درجه پایین‏تری قرار دارد معاوضه می‏نمایید).

رابطه خیر با اعمال و رفتار انسان

قرآن به ‏رغم اعتقاد به نزول خیر از طرف خداوند، اعمال انسان را زمینه‏ساز نزول خیرات می‏داند. به عبارتی انسان با انجام اعمال صالحه، خود را در مسیر نزول خیرات قرار می‏دهد: (وَ لَوْ أَنَّهُمْ ءَامَنُوا وَ ٱتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِّنْ عِندِ ٱللَّهِ خَيْرٌ لَّوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ؛ و اگر آنها ایمان می‏آوردند و پروا پیشه می‏کردند البته پاداشی که از

1.. اسرا: ۱۱.

2.. بقره: ۶۱.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
240

هفتاد مرد را برگزید).۱

فعل «اخترتک» نیز متکلم وحده از فعل ماضی همین صیغه است. این واژه در اصل «اختیرتک» بوده که به دلیل التقاء ساکنین، یاء افتاده و به «اخترتک» تغییر یافته است. صیغه «اخترناهم» متکلم مع الغیر همین فعل و صیغه است.

مجمع البحرین، اخیار را ضد اشرار معنا می‏نماید.۲ علامه طباطبائی، کلمه «اخیار» را جمع «خیر» و در معنا مقابل «شر» می‏داند.۳ مرحوم طبرسی «اخیار» را جمع «خیر» با تشدید یاء می‏داند و می‏گوید: اخیار کسانی هستند که کارهای بسیار نیکو انجام می‏دهند.۴

عدم تشخیص خیر و شر با علم بشری

تشخیص خیر و شر واقعی امور، در توان درک و معرفت محدود بشر نیست. ای‏بسا چیزهایی را خیر می‏دانیم، حال آنکه چنین نیست و ای‏بسا اموری شر پنداشته می‏شوند، حال آنکه خیر در آنها قرار دارد. جنگ همیشه مورد کراهت انسان بوده است، اما همین جنگ گاه برای انسان بهتر از صلح قلمداد می‏شود، اما بشر آن‏قدر احاطه علمی ندارد تا خیر بودن آن را درک کند: (كُتِبَ عَلَيْكُمُ ٱلْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ وَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَئْا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَئْا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَٱللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ).۵

انسان حتی گاهی شر را خیر می‏پندارد و همان‏گونه که برای رسیدن به خیر به درگاه خدا التجا می‏کند، از خداوند برای رسیدن به آن خیر پنداری دست به دعا بر

1.. اعراف: ۱۵۵.

2.. طریحی، مجمع البحرین، ج۳، ص۲۹۵.

3.. طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۷، ص۲۱۲.

4.. طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۸، ص۷۵۰.

5.. بقره: ۲۱۶.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1213
صفحه از 347
پرینت  ارسال به