میدارد: (وَ يَدْعُ ٱلْإِنسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءَهُ بِالْخَيْرِ وَ كَانَ ٱلْإِنسَانُ عَجُولاً؛ و انسان شرّ و ضرر را میطلبد، همانگونه که خیر را میطلبد، و انسان شتابزده است).۱
قرآن مواردی را متذکر میشود که انسان بر اثر جهالت، خیر را رها میکند و مورد پست را برای خویش برمیگزیند. آیه ۶۱ بقره به بخشی از دونهمتی قوم موسی اشاره میکند و نمونهای از انتخاب غیراصلح توسط انسان را به تصویر میکشد:
(وَ إِذْ قُلْتُمْ يَامُوسَىٰ لَن نَّصْبِرَ عَلَىٰ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنبِتُ ٱلْأَرْضُ مِنْ بَقْلِهَا وَ قِثَّائِهَا وَفُومِهَا وَ عَدَسِهَا وَ بَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ ٱلَّذِى هُوَ أَدْنَىٰ بِالَّذِى هُوَ خَيْرٌ...؛ و زمانی که گفتید: ای موسی، ما هرگز بر یک رقم خوراک صبر نمیکنیم، پس پروردگار خود را در حق ما بخوان تا برای ما از آنچه زمین میرویاند از سبزی و خیار و سیر و عدس و پیازش بیرون آورد. موسی گفت: آیا شما به جای چیز بهتر چیز پستتر را میطلبید؟).۲
قوم موسی علیه السّلام به دلیل عدم تشخیص خیر واقعی، درخواست کردند که طعام الهی را که منّ و سلوا بود، با عدس، لوبیا، نخود و پیاز معاوضه گردد. لذا آن حضرت با تعجب از آنها میپرسد: (أَتَسْتَبْدِلُونَ ٱلَّذِى هُوَ أَدْنَىٰ بِالَّذِى هُوَ خَيْرٌ؛ آنچه بهتر است را با آنچه در درجه پایینتری قرار دارد معاوضه مینمایید).
رابطه خیر با اعمال و رفتار انسان
قرآن به رغم اعتقاد به نزول خیر از طرف خداوند، اعمال انسان را زمینهساز نزول خیرات میداند. به عبارتی انسان با انجام اعمال صالحه، خود را در مسیر نزول خیرات قرار میدهد: (وَ لَوْ أَنَّهُمْ ءَامَنُوا وَ ٱتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِّنْ عِندِ ٱللَّهِ خَيْرٌ لَّوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ؛ و اگر آنها ایمان میآوردند و پروا پیشه میکردند البته پاداشی که از